Apple obelhal zákazníky po celém světě a dodnes za svůj největší „průser“ v historii platí

Lukáš Altman
Lukáš Altman
Profil autora
539 článků

Lukáše psaní naplňovalo už od dětství, že se tím bude živit si uvědomil ještě jako student v roce 2013. V tu dobu už si několika dílčími texty začal přivydělávat. Jeho profesionální kariéra začala o tři roky později, kdy se stal externím redaktorem pro portál Alza.cz. Od té doby spolupracoval s řadou firem různých rozsahů a dokonce založil několik vlastních projektů, včetně Mobify.cz, který časem přešel pod společnost abcMedia Network. Nyní se Lukáš řadí mezi nejvlivnější české redaktory v oblasti elektroniky.

Rozhodně to není pozornost, o jakou by Apple stál, a i když začal vše urychleně napravovat, nejenom, že se následkům nevyhnul, ale potýká se s nimi dodnes.

iPhone 13 Pro

Je to již několik let, co se Apple těšil nelibé pozornosti z důvodu, že zpomaluje starší telefony na základě klesající výdrže (kondice) baterie. Bránil se tím, že se u nich snaží zajistit co nejdelší dobu užívání, což by bylo v pořádku, jenomže o tom nikomu neřekl (dnes je to volitelné), a mnozí si tak koupili nový iPhone, připomíná CBC, což by jinak nejspíše neudělali. Redakce Mobify je názoru, že na to Apple doplácí dodnes, naposledy na kanadské půdě.

Vyrovnání za stovky milionů korun

Kanadští uživatelé iPhonů, kteří se cítili být jednáním poškozeni, žádali po Applu v hromadné žalobě odškodnění. A toho nakonec také po potvrzení nároku tamním vrchním soudem dosáhli. Každý z nich obdrží 17,5 až 150 dolarů, což celkem americkou technologickou firmu vyjde na 11,1 až 14,4 milionů dolarů, tedy asi 260 až 336 milionů korun.

Někdo by mohl napsat, že to jsou pro Apple drobné, což je nejspíše pravda, dle NYTimes jde dlouhodobě o jednu z nejhodnotnějších společností světa (pár let byla i první). Na druhou stranu to ale zdaleka není první vyrovnání, a např. v Kalifornii musel Apple zaplatit 310 až 500 milionů dolarů, což je asi 7,25 až 11,7 miliard korun. A takových bylo více.

Dohromady tak mohl Apple vyplatit zákazníkům po celém světě kompenzace v desítkách miliard korun, a navíc i pokuty kontrolním orgánům. Výše uvedený zdroj CBC uvádí, že mají v Kanadě právo na kompenzaci / vyrovnání zákazníci, kteří:

„...před 21. prosincem 2017 koupili iPhone 6, 6 Plus, 6S, 6S Plus, SE, 7 nebo 7 Plus s iOS 10.2.1 nebo novějším (platí pro iPhone 6, 6 Plus, 6S, 6S Plus nebo SE) a/nebo iOS 11.2 nebo novějším (platí pro iPhone 7 nebo 7 Plus).“

Apple k tomu prý dodává, že ačkoliv souhlasil s dohodou na vyrovnání, neznamená to přiznání provinění. TheGuardian potom připomíná, že začali tehdy řešit jev se zpomalujícím se mobilem uživatelé na Redditu, kteří dokonce uvedli, že se iPhone zhruba při 40 % zbývajících cyklů začal vypínat (obecně by jich měla baterie vydržet alespoň 500), což Apple následně opravil.

Jednoznačně se ale jedná nejspíše o vůbec největší aféru, jakou kdy Apple vyvolal. Nehledě na to, že obelhal miliony a miliony zákazníků (spotřebitelů i firem) po celém světě, kteří měli pocit, že je tím Apple úmyslně tlačí ke koupi nového zařízení, stojí na Cnet. BBC pak ještě uvádí, že Apple dle francouzských regulátorů „spáchal trestný čin klamavé obchodní praktiky opomenutím“, a že Apple následně souhlasil se zaplacením pokuty.

Líbí se vám tento článek? Tak pojďte diskutovat.

Copyright © 2016-2024 abcMedia Network, s.r.o.
Obsah je chráněn autorským právem. Jakékoli užití včetně publikování nebo jiného šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázáno.