Než dáte telefon na opravu, nastavte si zámek galerie, důrazně to doporučuji
Dát mobil na opravu do servisu s sebou bohužel nese riziko, že technici přistoupí k vašim údajům. Raději si zamkněte alespoň galerii, možností pro to je více.

Asi většina lidí zamíří v případě poškozeného telefonu do servisu – někdo si sice dokáže vyměnit kupříkladu poškozený displej sám, ale myslím, že to je spíše to menší procento. Ze své zkušenosti bych ale rád varoval: „Nastavte si na galerii zámek, ať se do ní technici nedostanou.” Několikrát jsem zažil, že ji kolegové lustrovali skrz naskrz a někdy v ní našli i více než osobní snímky a videa. Je to neomluvitelné, ale bohužel se to v praxi stává.
K fotkám se dostanou pod „falešnou” záminkou
Jistě mnohé napadne, jak by se mohli vůbec do telefonu dostat, když má nastavený zámek obrazovky. No, dá jim ho sám zákazník. Je totiž běžnou praxí, že si ho servis přímo vyžádá, aby mohl po opravě otestovat, že všechno funguje, jak má – což je opodstatněné a za mě v pořádku. I dobrému „servisákovi” se může stát, že něco poškodí, případně tomu nedokáže předejít.
Příkladem může být následek domácí výměny nějakého komponentu, kdy poté samozvaný opravář přilepil flex kabely sekundovým lepidlem (ano, i to jsem viděl), takže když potom technik telefon otevírá, může zkrátka něco utrhnout. Ale také nemusí a s překážkou se vypořádá, jenomže pak je více než žádoucí otestovat, zda vše opravdu správně funguje.
Samozřejmě je možné funkce otestovat až se zákazníkem, ale pokud by něco nefungovalo, musel by na opravu čekat, a ne vždy ji lze zajistit na počkání. Takže osobně mi dává sdělení hesla smysl, ovšem je třeba počítat s tím, že může technik přistupovat k obsahu v telefonu. Důrazně tedy doporučuji, abyste minimálně galerii zaheslovali extra kódem, ať jste v klidu.
Zaheslovat může fotky na OS Android i iOS
Když vynecháme kopírování fotek do jiných aplikací, v nichž je lze zamknout, tak můžete galerii zamknout třeba přes časový zámek nastavený na 1 minutu, upozorňuje MakeUsOf, případně nastavit zaheslování přes „Zkratky”. Vedle toho existují v Google Play i App Store různé aplikace, které umožní jednoduše překopírovat fotky do druhotné galerie a tu zamknout. Oblíbená je GalleryVault dostupná na AppStore i Google Play, navíc je zdarma, ač obsahuje reklamy.
Mimochodem, některé aplikace dokážou hříšníka dokonce vyfotit. Takže pokud zkusí například kód 1234, nejenom, že nebude vpuštěn, ale zároveň si můžete hned po servisu překontrolovat, zda se o to skutečně nepokoušel. Od některých zákazníků jsem slyšel, že přesně tak tuto praktiku v servisu (nebudu jmenovat) odhalili. Osobně se za takové „kolegy” stydím.