„Proč bych měl platit servisu, když to zvládnu sám?!“ Za lehkou opravu nakonec zákazník zaplatil 2 500 Kč
Zákazník se rozhodl, že servisu nedá za výměnu ani korunu, protože ji zvládne sám. Na internetu si totiž našel videonávod a je docela zručný.

Dělat servisního technika mě docela bavilo, ale někdy jsem úplně nepobíral názory a přístup některých lidí. Pravda, občas rovnou říkali, že si to chtějí vyzkoušet, protože jsou manuálně docela zruční, i když jiní si neodpustili výtky o tom, že jsme zloději a za práci chceme na jejich vkus až příliš moc. A tak si zakoupili pouze náhradní díl/y, které jsme prodávali běžně, a do montáže se pustili sami. Ovšem asi polovina se jich do pár hodin vracela s tím, že to trochu nevyšlo. Ze redakci Mobify bych proto rád upozornil, že ne vždy se to vyplatí dělat doma.
S cílem ušetřit zaplatil o 2 500 Kč více
Velice dobře si vzpomínám na zákazníka – byl to zrovna jeden z těch v pohodě – který mi říkal, že si to měnil víckrát u předchozích telefonů, tak si myslí, že to tentokrát zvládne také. Jednalo se tehdy o iPhone 6S Plus, dnes už hodně starý model, ale před několika lety byl ještě použitelný. Zákazník si chtěl vyměnit sluchátko, které nefungovalo – zkusil jsem mu ho nejdříve vyčistit, často se totiž stává, že je pouze špinavé – ale bylo opravdu „po něm“.
Zakoupil si proto náhradní díl a odjel domů. Ani ne za tři hodiny se ovšem vrátil s rozdělaným telefonem a slovy, že mu to asi úplně nevyšlo, protože sluchátko nejde – nedával to za vinu nám, že bychom mu prodali vadný díl – což se nestávalo vždy, někteří byli pěkně v ráži, že jsme je chtěli okrást. Pod jeho dohledem, který jsem si vyžádal, jsem se podíval dovnitř a ukazoval mu, co se stalo – natrhl kabel u mikrofonu (což je vlastně celý komplet i s přední kamerou, konektorem pro sluchátko...), a ještě se mu podařilo natrhnout flex kabel vedoucí pod základní deskou.
Ten je sám o sobě levný, obsluhuje totiž „pouze“ tlačítko pro rozsvícení / vypnutí displeje, tlačítka pro ovládání zvuku atd., jenomže k jeho výměně je potřeba demontovat de facto celý vnitřek telefonu. No, a jako bonus ještě utrhl kabel od displeje, takže se mu vyšplhala oprava z původních asi 600 Kč na zhruba 2 500 korun včetně náhradních dílů, a to jsem mu je nakonec dal s velkou slevou a práci účtoval jenom za nejdražší úkon, protože se choval slušně a svou chybu si uvědomoval.
Ne vždy je cena v servisu „přepálená“
Z vlastní zkušenosti vím, že některé servisy nejednají zrovna férově a například zákazníkovi tvrdí, že ten měněný displej je originální, ačkoliv není – a při nějaké konfrontaci potom ze zaměstnanců vypadne, že má vlastnosti jako originální, zatímco ho prodávají i s prací za cenu stejnou jako v autorizovaném servisu. Někdy zase využívají úplně nejlevnější náhradní díly, s nimiž už na první pohled klesne cena celého telefonu, protože jsou prostě hrozné (prodejce jmenovat nebudu).
Ale rozpoznat zrovna kvalitní displej od „šuntu“ není až tak těžké, protože ten nekvalitní zejména nemá tak věrné zobrazení barev, případně je jeho podsvícení trochu nažloutlé nebo namodralé, a také plast a sklo bývají v horší jakosti. Když ale natrefíte na solidní servis, který si vezme za výměnu displeje třeba tisícovku, neznamená to, že má „litr za půl hodiny“ – musí z ní zaplatit technika, odvody státu, provoz, a ještě v rámci ceny drží záruku.
Zdroje
Autorský komentář Lukáše Altmana