„Jediná SMS a bylo po všem. Někdo mi ukradl identitu a během chvíle i téměř 150 tisíc,“ řekla s pláčem Kateřina

Oliver Cerman
Oliver Cerman
Profil autora
16 článků

Oliver Cerman je redaktor Mobify.cz a Události247.cz. Díky zkušenostem programátora, servisního technika i prodejce píše o mobilech, AI, aplikacích a bezpečnostních hrozbách tak, jako nikdo jiný. Dokáže skvěle kombinovat všechny úhly pohledu.

Jediná zpráva proměnila den v noční můru. Kateřina se stala obětí krádeže identity a přišla o skoro 150 tisíc korun. Dodnes nechápe, jak rychle a hladce celý podvod proběhl.

Mobilní bankovnictví Air Bank

Zdánlivě obyčejná zpráva o změně operátora prozradila Kateřině (37), že se děje něco divného. Jak napsala redakci Mobify, v první moment to považovala za chybu, možná omyl, přesto to nenechala být. Než však zvládla udělat patřičné kroky, byl její účet lehčí téměř o 150 tisíc korun, které si spořila. Stala se totiž obětí krádeže identity.

Obdržela zprávu, kterou zprvu považovala za chybu

Kateřina z Prostějova žije běžný život. Má jedno dítě, pracuje jako učitelka na základní škole a nikdy neměla zkušenost s podvody. To se bohužel změnilo, když jí jednoho dne dorazila zvláštní zpráva. „Přišla mi SMS, že bude moje telefonní číslo převedeno k jinému operátorovi. Myslela jsem, že je to omyl nebo nějaká chyba,“ sdělila nám.

Šrotovalo jí to v hlavě, nicméně byla v práci, a tak řešení nechala na obědovou pauzu. Zavolala operátorovi a už během hovoru začala tušit, že je něco špatně. Zaměstnanec na lince jí potvrdil, že žádost o přenos čísla skutečně podala. Kdysi četla vysvětlení od Ministerstva vnitra ČR a došlo jí, že někdo musel zneužít její osobní údaje. Bez odkladu proto kontaktovala banku.

Banka na drátě, e-maily o změně před očima

Když mluvila s bankéřem, pokusila se s ním na uchu ověřit některé údaje, aby mohl nahlédnout do jejího internetového bankovnictví, jenže neúspěšně. Zároveň jí začaly chodit e-maily o změně kontaktních údajů, hesel a nastavení karty. „Seděla jsem, telefon v ruce, a jen jsem sledovala, jak mi někdo doslova před očima přebírá kontrolu nad účtem,“ vzpomíná.

Zásadní roli sehrála nová platební karta, kterou si Kateřina objednala zhruba dva týdny předtím. Nikdy jí ale nedorazila, jenže v pracovním shonu a s blížícími se Vánocemi na ni úplně zapomněla. Podvodník se k ní nejspíše dostal, kartu aktivoval a začal ji používat. Zda na PIN nutný k aktivaci nějak přišel, nebo ji někde sledoval, to netuší.

Po telefonátu banka účet Kateřiny sice zablokovala, ale škoda už byla napáchána. Zmizelo jí téměř 150 000 Kč. „Nešlo jen o peníze. Byl to hlavně hrozný pocit naprosté bezmoci,“ dodala. Díky informacím ohledně nové karty a účtu, které byly na papíře spolu s ní, stačil podvodníkovi už jen PIN a měl vyhráno. Telefonní číslo měla pod jménem na stránkách školy, a tak nebylo těžké k nalezení.

Co dělat, pokud se vám něco takového přihodí

Podle bezpečnostních specialistů je v takovém případě klíčové reagovat okamžitě, jak nabádá PČR . Jakmile přijde podezřelá SMS o přenosu čísla nebo změně údajů, je nutné ihned kontaktovat operátora i banku. Důležité je také mít zabezpečenou poštovní schránku, používat dvoufázové ověřování a pravidelně kontrolovat pohyby na účtu.

Kateřina se tvrdě ponaučila a ztrátu peněz, které šetřila několik let, oplakala. Pachatele se zatím chytit nepodařilo. Do budoucna si pro školu založila pracovní číslo, které není spojené s žádnými účty, a obzvláště si hlídá veškeré osobní údaje.

Zdroje

Autorský komentář Olivera Cermana

Líbí se vám tento článek? Tak pojďte diskutovat.

Copyright © 2016-2024 abcMedia Network, s.r.o.
Obsah je chráněn autorským právem. Jakékoli užití včetně publikování nebo jiného šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázáno.