I když si teď můžete Apple zařízení opravit sami, je to většině lidí k ničemu. A navíc dražší než v servisu

Lukáš Altman
Lukáš Altman
Profil autora
655 článků

Lukáše psaní naplňovalo už od dětství, že se tím bude živit si uvědomil ještě jako student v roce 2013. V tu dobu už si několika dílčími texty začal přivydělávat. Jeho profesionální kariéra začala o tři roky později, kdy se stal externím redaktorem pro portál Alza.cz. Od té doby spolupracoval s řadou firem různých rozsahů a dokonce založil několik vlastních projektů, včetně Mobify.cz, který časem přešel pod společnost abcMedia Network. Nyní se Lukáš řadí mezi nejvlivnější české redaktory v oblasti elektroniky.

V mnoha případech se to nejenom finančně vůbec nevyplatí, takže si nejsem jistý, co vlastně cílem programu je. Lépe mě vyjde navštívit servis.

Oprava iPhonu v servisu

Apple rozšířil podporu samoobslužných oprav také na Evropu (dříve to šlo pouze v Americe), konkrétně se jedná o 32 zemí včetně České republiky. Pointou je, že mají teď uživatelé přístup k originálním dílům, které dosud veřejně neposkytoval – k dispozici je měly pouze autorizované servisy. Jo, je to fajn, ale redakce Mobify je názoru, že většině lidí k ničemu.

Nezkušený člověk si toho sám moc neopraví

I když musel Apple poskytnout vedle náhradních dílů také diagnostické nástroje a příručky (snad každou opravu si přitom můžete dohledat jako docela podrobné video na iFixIt.com nebo jiném specializovaném serveru), pro spoustu lidí to stejně řešení není. Jistě, že kdo je zručný a nebojí se toho, zvládne si třeba baterii v MacBooku vyměnit, resp. zrovna na tom není nic těžkého (obvykle).

Mnohem složitější je to ovšem u všech lepených zařízení, zejména tedy u iPhonů, neboť je u některých docela snadné poškodit nějaký kabel (a když například zničíte ten od Face ID, je to konečná a o funkci přijdete). Rozdělávat novější modely opravdu nedoporučuji lidem, kteří nemají s opravami telefonů zkušenosti – pro laika to vůbec není jednoduché.

Ostatně jsem viděl mnoho případů, kdy lidé sami nezvládli vyměnit baterii ani ve starých telefonech, třeba v iPhonu 6S, natož pak v „sedmičce“ nebo „desítce“ (jo, to je to X) a novějších. A to tvrdili, že už za sebou něco měli – a přesto se některým podařilo utrhnout flex kabel, ztratit šroubek nebo dva, pocuchat piny nebo poškodit šasi. Apple (stejně jako jiní výrobci) by to sice měl v budoucnu zjednodušit, ale otázkou je, jak moc a zda to stále nebude pro spoustu lidí složité.

Sice výměna svépomocí, ale je to drahé

Podíval jsem se na e-shop SelfServiceRepair, kde jsem si dle sériového čísla dohledal svůj iPhone 13 Pro a konkrétně jsem zvolil, že chci vyměnit baterii – za cenu 2 443 Kč bych dostal balíček, v němž je baterie, sada šroubů a dva pentalobe, a těsnění včetně lepidla pod displej.

Kdybych pak neměl nářadí potřebné pro výměnu a objednal bych si ho tam, vyšlo by mě to na dalších 1 452 Kč – a to jde pouze o 7denní zápůjčku, po níž je potřeba nástroje vrátit. Celkem tedy tedy vyjde na cca 4 000 korun.

A to je za výměnu baterie opravdu hodně – ke všemu když uvážím, že to ne každý umí a de facto nemá žádnou záruku na práci, nikdo mu nekryje případné poškození dalších dílů apod. V autorizovaném servisu jsem přitom našel výměnu baterie za 2100 až 2 500 Kč, takže mi ani výměna svépomocí nepřijde nějak výhodná. Nebo snad něco přehlížím?

Zdroje

Autorský komentář Lukáše Altmana, Oficiální stránky Apple, Oficiální stránky SelfServiceRepair

Líbí se vám tento článek? Tak pojďte diskutovat.

Copyright © 2016-2024 abcMedia Network, s.r.o.
Obsah je chráněn autorským právem. Jakékoli užití včetně publikování nebo jiného šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázáno.