Facebook našel nový způsob, jak nenápadně špiclovat uživatele pomocí klikání. Můžete mu to ale zakázat

Lukáš Altman
Lukáš Altman
Profil autora
519 článků

Lukáše psaní naplňovalo už od dětství, že se tím bude živit si uvědomil ještě jako student v roce 2013. V tu dobu už si několika dílčími texty začal přivydělávat. Jeho profesionální kariéra začala o tři roky později, kdy se stal externím redaktorem pro portál Alza.cz. Od té doby spolupracoval s řadou firem různých rozsahů a dokonce založil několik vlastních projektů, včetně Mobify.cz, který časem přešel pod společnost abcMedia Network. Nyní se Lukáš řadí mezi nejvlivnější české redaktory v oblasti elektroniky.

Zvyšovat tržby se Facebook snaží stůj co stůj, a nejspíše neexistuje hranice soukromí, kterou by respektoval. Na druhou stranu mu to nikdo nezakazuje.

O účty na Facebooku mají podvodníci velký zájem

Jedna z největších sociálních sítí světa je na příjmu z reklamy závislá a nenechá si ujít ani jednu příležitost, jak ho navýšit. Redakce Mobify si všimla, že Kaspersky, který se zabývá bezpečností na internetu, upozornil na zdánlivě šikovnou funkci ukládání historie odkazů, na něž uživatel kdy klikl. Na jednu stranu možná přínosné, na stranu druhou jenom způsob, jak vydělávat více.

Z jakého důvodu Facebook úložiště zavedl

Ke cti Facebooku je možné přičíst, že se nejspíše nejedná o vlastní iniciativu, jako spíše o důsledek různých omezení ve využívání cookies v Evropské unii. Na to reagoval i Google, který ve svém prohlížeči Google Chrome postupně ukončuje podporu cookies třetích stran. Výsledkem byl vlastní mechanismus pro sledování uživatelů známý jako Google Ad Topics, díky němuž dokáže lépe cílit reklamu na konkrétní uživatele.

A přesně v těchto stopách jde i Facebook, který prezentuje službu jako „možnost, jak si může uživatel zobrazit historii odkazů, na něž kdy klikl“, což sice pravda je, ale mnohem více slouží jeho vlastním potřebám. A to právě relevantnějšímu zobrazování reklamy. Na jednu je fajn, že se uživatelům bude zobrazovat méně toho, o co nemají zájem, ale víme, jak reklamy fungují.

Funkce je přitom (prozatím) dostupná pouze v mobilní aplikaci Facebook, ale už nikoliv ve verzi Lite (najdete pouze v OS Android), a stejně tak není dostupná ve webové verzi ani v Messengeru. K aktivaci přitom dojde s prvním otevřeným externím odkazem, kdy Facebook požádá o souhlas s užíváním funkce. Většina uživatelů přitom tyto požadavky a podmínky ani nečte a automaticky je potvrdí, aby se rychle dostala do aplikace a nemusela se jimi zabývat.

Sledování odkazů na Facebooku lze vypnout

Nutno podotknout, že služba zatím není zavedená v České republice, ale třeba v Americe již ano. Takže jakmile zavítá i k nám a vy se jí budete chtít zbavit, lze ji vypnout:

  • Vpravo klepněte na menu (tři čárky pod sebou)
  • Následně zvolte nastavení (ozubené kolečko)
  • Vyberte „Přehled a soukromí“ a „Zobrazit víc nastavení soukromí“
  • Tady zvolte „Prohlížeč“ a vypněte ukládání odkazů

Zdroje

Autorský komentář Lukáše Altmana, Oficiální stránky Kaspersky

Líbí se vám tento článek? Tak pojďte diskutovat.

Copyright © 2016-2024 abcMedia Network, s.r.o.
Obsah je chráněn autorským právem. Jakékoli užití včetně publikování nebo jiného šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázáno.