Největší narušení soukromí se dotýká milionů Čechů: Instagram reagoval na obvinění, že špehuje uživatele přes mikrofon
Po sérii obvinění, že aplikace špehuje své uživatele, se generální ředitel Instagramu Adam Mosseri rozhodl promluvit a ostře tato tvrzení popřel.

V redakci Mobify jsme zaregistrovali, že se ve Spojených státech amerických rozjela debata, která se dotýká i českých uživatelů – zda Instagram tajně nahrává naše rozhovory a využívá je k cílené reklamě. Stačí se bavit o nových sluchátkách nebo dovolené, a do pár hodin vám zobrazuje reklamu přesně na to, o čem byla řeč. Náhoda?
Ředitel Instagramu se proti obviněním ohradil
Instagram čelí obviněním, že poslouchá své uživatele skrz mikrofon telefonu. Podle šéfa sociální sítě Adama Mosseriho je to však sprostá lež. Ve videu, které zveřejnil na svém oficiálním profilu, všechny podobné domněnky označil za mýtus. Tvrdí, že aplikace mikrofon k odposlouchávání rozhodně nepoužívá, protože to by přeci představovalo hrubé porušení soukromí.
Mosseri upozornil, že kdyby Instagram opravdu aktivoval mikrofon, uživatelé by to snadno poznali podle následujících znaků:
- Rychlejší vybíjení baterie – aktivní mikrofon spotřebovává více energie.
- Indikační kontrolka – oranžové světýlko na iPhonu nebo ikona mikrofonu v rohu obrazovky u Androidu značí zapnutý mikrofon.
- Rušení při hovorech nebo přehrávání hudby – další možné varování.
Zjednodušeně řečeno, kdyby Instagram opravdu nahrával zvuk, telefon by se choval jinak, tvrdí šéf platformy.
Instagram studuje vaše chování na síti
Podle Mosseriho ani není nutné uživatele odposlouchávat, aby Instagram věděl, co chcete. Sociální síť už dnes totiž dokáže dokonale předvídat, co vás zajímá, a to díky analýze vašich aktivit jako lajkování příspěvků, sledování účtů nebo obsah, který si na chvíli zastavíte při procházení feedu.
Meta (mateřská firma Instagramu) tak údajně využívá složité algoritmy, které kombinují hned desítky signálů. Pokud jste třeba jen navštívili web s nabídkou zájezdů nebo sledujete influencerku s cestovatelským obsahem, systém vám logicky začne ukazovat reklamy na kufry nebo pojištění.
Mosseri dodává, že mnoho lidí mylně věří, že je aplikace odposlouchává, protože algoritmus je prostě až moc přesný. Jinými slovy – Instagram nepotřebuje slyšet, co říkáte, protože už to dávno ví z vašeho chování na síti, uvedl theSun. Statista mimochodem uvádí, že ho jenom v ČR používají bezmála 4 miliony lidí.
Sociální sítě se mění, ne k lepšímu
Z našeho pohledu je ale situace složitější. I když přímé důkazy o zneužívání mikrofonu chybí, dlouhodobě sledujeme znepokojivý trend, kdy se sociální sítě posouvají za hranici běžného sledování. Reklamní systémy Mety dokážou propojit data z různých aplikací, e-mailů, vyhledávání a cookies, takže výsledkem je dokonalý psychologický profil uživatele.
Debata ohledně špehování skrz sociální sítě se znovu otevřela krátce poté, co Meta oznámila možnost platit za tzv. „tichý“ režim bez reklam. Uživatelé ve Velké Británii si nově mohou vypnout cílenou reklamu za 3,99 libry měsíčně (asi 111 Kč), případně 2,99 (asi 84 Kč) při registraci přes web. Tím Meta dává najevo, že respektování soukromí už není standard, ale placená služba.
Zatím tedy nic úplně nenasvědčuje tomu, že by Instagram opravdu tajně nahrával naše rozhovory. Faktem ale zůstává, že aplikace shromažďuje obrovské množství dat o každém našem kliknutí, pohybu i zvyku. A to samo o sobě představuje největší narušení soukromí, jaké kdy sociální sítě nabídly, i když nutno podotknout, že to děláme dobrovolně.
Zdroje
Autorský komentář Lukáše Altmana