Obří únik Spotify. Hackeři ukradli 86 milionů skladeb, chtějí je zveřejnit zdarma a všem
Internetem koluje zpráva o úniku dat ze Spotify, při kterém mělo dojít k masovému stažení desítek milionů skladeb a jejich přípravě k volnému šíření.

Masivní digitální archiv, stovky terabajtů dat a otevřený plán na jejich veřejné zpřístupnění. Redakci Mobify neunikla kauza, která teď rozhýbala hudební průmysl i technologicky zdatnou komunitu. Skupina hackerů tvrdí, že ze Spotify získala obrovské množství hudby i metadat a chystá jejich zveřejnění.
Za tvrzením stojí hackeři, údajně mají i metadata
Základ celé kauzy tvoří tvrzení skupiny zvané Anna’s Archive. Ta oznámila, že se jí podařilo ve velkém měřítku stahovat data ze Spotify. Podle jejich vyjádření archivovali zhruba 86 milionů skladeb, což má představovat asi 37 % celého katalogu, ale zároveň téměř 99,6 % všech přehrání na platformě, uvádí theVerge.
Celkový objem samotných hudebních souborů má činit přibližně 300 TB (terabajtů), což je množství dat, které by běžnému uživateli zaplnilo i stovky pevných disků. Kromě hudby získala skupina i metadata ke zhruba 256 milionům skladeb, tedy názvy, interprety, alba, žánry, tempo skladeb nebo unikátní kódy ISRC.
Spotify celou situaci rozhodně nezlehčuje, naopak se snaží všechny uklidnit, vysvětlil Billboard. Podle oficiálního vyjádření firma identifikovala a deaktivovala účty, které se měly podílet na nelegálním hromadném stahování (tzv. scrapingu). Zároveň zavedla nová ochranná opatření. Ta mají dle nich podobným pokusům zabránit.
Scraping není nelegální, pokud je užíván správně
Scraping znamená automatizované stahování velkého množství dat pomocí skriptů nebo botů. Samotná technologie není nelegální, ale její použití proti podmínkám služby už ano. Na základě dostupných informací měla skupina využít popularity skladeb k tomu, aby systematicky prvně stahovala nejposlouchanější obsah.
Zajímavé je, že část hudby byla zachována v původní kvalitě OGG Vorbis 160 kb/s, zatímco méně populární skladby byly překódovány do úspornějšího formátu. To naznačuje, že cílem nebyla audiofilská kvalita, ale co největší pokrytí katalogu.
Účel možná nebyl zlý, ale naráží
Pokud se podobný postup rozšíří, může ohrozit nejen streamovací služby, ale i celý model digitální distribuce obsahu. Argument skupiny uvedený na stránkách Anna’s Archive, že jen archivuje hudbu a zpřístupňuje ji uživatelům, zní sice moc hezky a vznešeně, ale v praxi naráží na autorská práva a živobytí tvůrců.
Navíc připomeňme, že Google už dříve odstranil stovky milionů odkazů na domény spojené s Anna’s Archive kvůli porušování autorských práv, nejde tedy jen o okrajovou aktivitu.
Pro posluchače Spotify se zatím nic nemění. Jejich účty ani data nejsou v ohrožení. Přesto jde o silné varování, že i zavedené digitální služby mohou bojovat s velmi sofistikovanými formami zneužití.
Zdroje
Autorský komentář Lukáše Altmana
