Američtí zákazníci byli vyslyšeni a výrobci telefonů i notebooků dostali přes prsty. Každý má právo opravit si je sám po dobu 10 let

Lukáš Altman
Lukáš Altman
Profil autora
395 článků

Lukáše psaní naplňovalo už od dětství, že se tím bude živit si uvědomil ještě jako student v roce 2013. V tu dobu už si několika dílčími texty začal přivydělávat. Jeho profesionální kariéra začala o tři roky později, kdy se stal externím redaktorem pro portál Alza.cz. Od té doby spolupracoval s řadou firem různých rozsahů a dokonce založil několik vlastních projektů, včetně Mobify.cz, který časem přešel pod společnost abcMedia Network. Nyní se Lukáš řadí mezi nejvlivnější české redaktory v oblasti elektroniky.

Je to nepochybně vítaná změna, které mnozí využijí radši než aby kupovali nový telefon. Zákon jde proti výrobcům docela tvrdě, zatímco spotřebitelům nahrává.

Oprava iPhonu v servisu

Většina výrobců elektroniky nechce prodávat náhradní díly, a už vůbec zajišťovat opravy, resp. pouze ty záruční, protože těm se zkrátka nevyhnou. Výhodnější je pro ně ovšem prodat nový kus, než udržovat při životě ten několik let starý, byť by mohl po opravě sloužit několik dalších let. Redakce Mobify si ale všimla, že je v Americe už je v několika státech povinnost umožnit opravu svépomocí po extrémně dlouhou dobu (což platí do jisté míry také pro EU).

V Americe zachází hodně daleko, ale je to dobře

Posledním americkým státem, který se k tomuto „tažení“ přidal, je Oregon, jak upozorňuje LifeHacker. Zákon, který schválila tamní guvernérka, je přitom poměrně přísný, neboť výrobcům nařizuje, že musí zákazníkům i neautorizovaným servisům umožnit nakupovat náhradní díly, schémata a nástroje potřebné k opravě elektronického zařízení, a to po dobu 10 let od jejich zakoupení, což je doba, které se mnohá zařízení ani nedožijí.

Zákon se vztahuje zpětně na chytré telefony zakoupené od 1. července 2021, zatímco u jiné elektroniky to je dokonce od 1. července 2015 – do této kategorie mimochodem spadají například tablety a notebooky. Nařízení je zavedeno i v několika dalších státech, třeba v New Yorku, Minnesotě a Kalifornii, ale oproti nim také společnostem zakazuje bojkot neoriginálních dílů.

Tohle jsem nejednou zažil v servisu zejména při výměně displeje, kdy při použití neoriginálního Apple zablokoval Face ID, což potvrzuje Mashable v případě iPhonu 13. V Oregonu ani dalších státech už to však výrobci dělat nesmí, takže je zcela na zákazníkovi, zda použije originální komponenty, či nikoliv. Apple i další firmy tak musely hodně přehodnotit svou politiku.

Zákony mění také Evropská unie, a to i v ČR

Nějakou dobu se hovořilo o podobném kroku také v zemích EU, čemuž se pochopitelně mnozí výrobci opět bránili. I tak ale museli nakonec zákazníkům umožnit opravy svépomocí, pokud jde o výměnu baterie. Právě ta totiž bývá prvním komponentem (pokud tedy nedojde k poškození nebo selhání), který je třeba vyměnit, neboť přirozeně degraduje.

Evropská unie to obsáhla již v zákonu o výrobě a zpracování odpadu, a jak upozornil iFixIt, tak zákonodárci schválili rovněž „právo spotřebitele na opravu“. V souvislosti s tím budou mít výrobci mj. povinnost označovat výrobky tzv. skórem opravitelnosti, které jim rovnou řekne, jak snadno (nebo nesnadno) budou sami schopni zařízení opravit. Během několika let by tak měly být změny zavedeny napříč Evropskou unií, tedy včetně ČR.

Zdroje

Autorský komentář Lukáše Altmana

Líbí se vám tento článek? Tak pojďte diskutovat.

Copyright © 2016-2024 abcMedia Network, s.r.o.
Obsah je chráněn autorským právem. Jakékoli užití včetně publikování nebo jiného šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázáno.