YouTube spustilo revoluční novinku, kterou odrovnává lidi i konkurenci. Zdarma nabídlo sledování filmů, seriálů i TV

Lukáš Altman
Lukáš Altman
Profil autora
421 článků

Lukáše psaní naplňovalo už od dětství, že se tím bude živit si uvědomil ještě jako student v roce 2013. V tu dobu už si několika dílčími texty začal přivydělávat. Jeho profesionální kariéra začala o tři roky později, kdy se stal externím redaktorem pro portál Alza.cz. Od té doby spolupracoval s řadou firem různých rozsahů a dokonce založil několik vlastních projektů, včetně Mobify.cz, který časem přešel pod společnost abcMedia Network. Nyní se Lukáš řadí mezi nejvlivnější české redaktory v oblasti elektroniky.

Nezaplatit ani korunu, a přesto zhlédnout nejnovější film ve vysokém rozlišení, je nejspíše snem mnohých lidí. A YouTube se ho tak trochu chystá splnit.

YouTube na telefonu

YouTube je nejoblíbenější platformou svého druhu na světě, z čehož může její mateřská společnost Google, potažmo Alphabet, pořádně těžit. Už před lety například zavedla YouTube Music jako konkurenci Spotify, Deezer, Tidal, Apple Music apod., a redakce Mobify si všimla, že to che tentokrát posunout ještě dále a vzít diváky aplikacím, které streamují filmy, seriály a jiný placený obsah. A je téměř jisté, že si tím mnohé uživatele okamžitě získá.

Filmy a seriály zdarma; skoro zdarma

Je důležité připomenout pořekadlo, že „zadarmo ani kuře nehrabe“, což bude v tomto případě platit dvojnásob. Myšlenka je totiž taková, že YouTube sice zpřístupní všemožný obsah, za nějž byste jinde platili, zdarma, ale výměnou vám bude přehrávat reklamy. Jde tedy o koncept, který je dnes běžný ve videích různých tvůrců, i když na začátku si je přehrává samo YouTube.

Ono je to pochopitelné, neboť i samotný provozovatel, tedy Google, bude muset za tyto filmy, seriály a další obsah platit. Nejspíše je ale bude „přebírat“ od jiné společnosti, i když je rovněž možné, že k některým zakoupí práva. The Verge s odkazem na mluvčí YouTube uvádí, že již byla podepsána smlouva s Lionsgate a A&E, přičemž druhá jmenovaná je vlastníkem televizních kanálů jako History, FYI a Lifetime. Stejný koncept by měl však fungovat i v ČR.

Gizmodo pak dokonce tvrdí, že už má YouTube podepsané smlouvy také s Disney Media & Entertainment Distribution, Warner Bros., Paramount Pictures a dalšími, což by znamenalo, že i jejich obsah bude na YouTube běžně dostupný. Tratit by na tom neměli, YouTube by jim mělo přenechávat kolem 50 % výnosů. Není ovšem jasné, jak často bude reklamy přehrávat, ani v jaké délce. I reklama každých 10 minut by však byla docela rušivá.

Více než 1 500 filmů, ale zatím ne všude

Oba výše zmíněné zdroje uvádí, že YouTube už tento koncept testuje, ale zatím pouze v USA. Uživatelům přitom nabízí 1 500 filmů ve vysokém rozlišení a s prostorovým zvukem. Postupně chce ale nabídku rozšiřovat, takže bude možné na YouTube přehrávat jak nejnovější, tak tradiční filmy, seriály, televizní pořady, sportovní kanály apod.

Cílem je zkrátka spojit vše na jednom místě a umožnit tak multiplatformní sledování obsahu. To dává smysl zejména z pohledu, že ne každý využije Netflix, HBO a jiné aplikace naplno, a nechce si předplácet jednu nebo druhou např. jenom pro dva seriály, o něž má zájem. Na druhou stranu by bylo fajn, kdyby YouTube umožnil nabídnout nějaké premium bez reklam.

Není ovšem vůbec jasné, kolik obsahu s ním budou ochotné jednotlivé streamovací služby sdílet, protože jistě nebudou chtít ohrožovat svůj business. Zpravidla nové a vlastní tituly tak nejspíše na YouTube nenajdete, což by bylo logické. Aktuálně už mimochodem nabízí stejný koncept zmíněný Netflix, uvádí ČTK, ale také HBO nebo Disney+.

Líbí se vám tento článek? Tak pojďte diskutovat.

Copyright © 2016-2024 abcMedia Network, s.r.o.
Obsah je chráněn autorským právem. Jakékoli užití včetně publikování nebo jiného šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázáno.