Geniální marketingový tah Applu byl pro mnohé blbost. Ovšem i samolepky s logem, které už dnes nedává, mu zajistily úspěch
Někdo to bral jako zbytečnost, jiný to vždy vítal. Ve skutečnosti se jedná o mimořádně dobrý tah, který Applu významně pomohl.

Logo Applu je dnes jakýmsi symbolem luxusu a elegance (vím, že mnozí považují jeho produkty, alespoň některé, za předražené „krámy“, ale jiní je opravdu vnímají jako to nejlepší, co může být), a najdete ho de facto na každém produktu společnosti. Ještě donedávna jste k němu přitom dostali samolepku ve tvaru loga – ale proč? Lepit ji na samotný produkt by přece nedávalo smysl, a navíc je to ohyzdné (alespoň mně se to tedy nelíbí). Redakce Mobify objevila příběh sahající desítky let zpět, který to objasňuje.
Samolepka ke každému produktu byl dobrý tah
Když odpovím jednoduše a krátce – marketing. Nic jiného. Myšlenka to ovšem byla průkopnická. Za původem samolepek se musíme ohlédnout do roku 1977, kdy vznikl legendární Apple II, tedy stolní počítač populární jak v domácnostech, tak ve firmách, uvádí Wikipedie, a rovněž šlo o jeden z prvních na světě, který podporoval barevný monitor.
Již tehdy zákazníci dostávali samolepky s logem Apple, a jejich myšlenka byla prostá – uživatel si ji někam nalepí, čímž zvýší povědomí o produktech společnosti, shodují se i diskutující na Quora. Jinde jsem našel, že Apple přišel se samolepkami až později, potažmo s prvním Macintoshem, ale více odkazů je právě ne konec 70. let. Od té doby je už dával všude.
Někdejší logo Applu bylo totiž poměrně složité, vyobrazovalo sira Isaaca Newtona sedícího pod jabloní, což bylo pro uživatele těžko zapamatovatelné. Když ale došlo k jeho redesignu, a to právě před uvedením počítače Apple II, získalo dnešní tvar, pouze bylo duhové.
Společnost pak na tuto tradici navazovala po dlouhá desetiletí, a teprve v roce 2024 přestala samolepky k produktům přidávat, uvádí 9to5mac. Neshodují se totiž s ekologickými cíli Applu, které mají vést ke snížení zátěže životního prostředí. Osobně mi to tedy nevadí, protože jsem to nikdy nikam nenalepil, ale sem tam jsem to u někoho viděl.
Samolepky dostaly počítače Apple i do škol
Zvyšovat povědomí o značce pomocí obyčejných samolepek se dařilo výborně. Apple se dokonce díky tomu dostával do mnoha škol a jeho počítače se v 80. a 90. letech 20. století staly jakýmsi standardem ve vzdělávacím systému. Marketingový tah začaly rychle kopírovat i další společnosti a lidé to přijali, protože byly samolepky v té době velmi oblíbené.
Stojí za to připomenout, že zatímco v roce 2005 měl Apple tržní hodnotu cca 31 miliard dolarů, o dvacet let později už to je 3,2 bilionu dolarů – a to jenom za posledních pět let vzrostla o zhruba bilion, jak je vidět ve statistice CompaniesMarketCap, ale v posledních měsících došlo také k výraznému propadu. Jde mimochodem o třetí nejhodnotnější společnost světa, i když šlo v některá období o číslo jedna (aktuálně ji předbíhají Nvidia a Microsoft).
Zdroje
Autorský komentář Lukáše Altmana