Geniální marketingový tah Applu byl pro mnohé blbost. Ovšem i samolepky s logem, které už dnes nedává, mu zajistily úspěch

Lukáš Altman
Lukáš Altman
Profil autora
165 článků

Lukáše psaní naplňovalo už od dětství, že se tím bude živit si uvědomil ještě jako student v roce 2013. V tu dobu už si několika dílčími texty začal přivydělávat. Jeho profesionální kariéra začala o tři roky později, kdy se stal externím redaktorem pro portál Alza.cz. Od té doby spolupracoval s řadou firem různých rozsahů a dokonce založil několik vlastních projektů, včetně Mobify.cz, který časem přešel pod společnost abcMedia Network. Nyní se Lukáš řadí mezi nejvlivnější české redaktory v oblasti elektroniky.

Mobilním telefonům a podobným zařízením se začal plně věnovat během svého působení na portálu LetemSvetemApplem.eu. Tato oblast elektroniky ho natolik fascinovala, že se tento zájem rozhodl rozvíjet taktéž na obdobně zaměřeném webu SvetAndroida.cz. Nabyté zkušenosti poté vzal do vlastních rukou a vydal se po své vlastní ose. Po čase správu webu Mobify.cz vzala pod křídla společnost abcMedia Network a Lukáš se mohl opět plně věnovat psaní o elektronice.

Lukáš Altman je odborníkem na mobilní technologie a elektroniku. Ve svých článcích spojuje technickou znalosti a s čtivým stylem, čímž denně přivádí na web Mobify.cz nespočet nových čtenářů. Bez problému dokáže představit nejnovější trendy a inovace, ale taktéž předložit srozumitelný praktický postup využití jednotlivých funkcí. Má schopnost detailně popsat jednotlivé komponenty, ale zároveň zůstat srozumitelný pro všechny čtenáře.

Kromě samotného psaní je inovativní ve všech ohledech a pomáhá celé redakci v rozvoji. Neustále předkládá nové nápady, což pomáhá týmu i celému webu v posunu kupředu. Nikdy neodmítne poradit či pomoci, což z něj činí neoddělitelnou a nepostradatelnou součást týmu.

Někdo to bral jako zbytečnost, jiný to vždy vítal. Ve skutečnosti se jedná o mimořádně dobrý tah, který Applu významně pomohl.

iPhone s nálepkou Apple

Logo Applu je dnes jakýmsi symbolem luxusu a elegance (vím, že mnozí považují jeho produkty, alespoň některé, za předražené „krámy“, ale jiní je opravdu vnímají jako to nejlepší, co může být), a najdete ho de facto na každém produktu společnosti. Ještě donedávna jste k němu přitom dostali samolepku ve tvaru loga – ale proč? Lepit ji na samotný produkt by přece nedávalo smysl, a navíc je to ohyzdné (alespoň mně se to tedy nelíbí). Redakce Mobify objevila příběh sahající desítky let zpět, který to objasňuje.

Samolepka ke každému produktu byl dobrý tah

Když odpovím jednoduše a krátce – marketing. Nic jiného. Myšlenka to ovšem byla průkopnická. Za původem samolepek se musíme ohlédnout do roku 1977, kdy vznikl legendární Apple II, tedy stolní počítač populární jak v domácnostech, tak ve firmách, uvádí Wikipedie, a rovněž šlo o jeden z prvních na světě, který podporoval barevný monitor.

Již tehdy zákazníci dostávali samolepky s logem Apple, a jejich myšlenka byla prostá – uživatel si ji někam nalepí, čímž zvýší povědomí o produktech společnosti, shodují se i diskutující na Quora. Jinde jsem našel, že Apple přišel se samolepkami až později, potažmo s prvním Macintoshem, ale více odkazů je právě ne konec 70. let. Od té doby je už dával všude.

Někdejší logo Applu bylo totiž poměrně složité, vyobrazovalo sira Isaaca Newtona sedícího pod jabloní, což bylo pro uživatele těžko zapamatovatelné. Když ale došlo k jeho redesignu, a to právě před uvedením počítače Apple II, získalo dnešní tvar, pouze bylo duhové.

Společnost pak na tuto tradici navazovala po dlouhá desetiletí, a teprve v roce 2024 přestala samolepky k produktům přidávat, uvádí 9to5mac. Neshodují se totiž s ekologickými cíli Applu, které mají vést ke snížení zátěže životního prostředí. Osobně mi to tedy nevadí, protože jsem to nikdy nikam nenalepil, ale sem tam jsem to u někoho viděl.

Samolepky dostaly počítače Apple i do škol

Zvyšovat povědomí o značce pomocí obyčejných samolepek se dařilo výborně. Apple se dokonce díky tomu dostával do mnoha škol a jeho počítače se v 80. a 90. letech 20. století staly jakýmsi standardem ve vzdělávacím systému. Marketingový tah začaly rychle kopírovat i další společnosti a lidé to přijali, protože byly samolepky v té době velmi oblíbené.

Stojí za to připomenout, že zatímco v roce 2005 měl Apple tržní hodnotu cca 31 miliard dolarů, o dvacet let později už to je 3,2 bilionu dolarů – a to jenom za posledních pět let vzrostla o zhruba bilion, jak je vidět ve statistice CompaniesMarketCap, ale v posledních měsících došlo také k výraznému propadu. Jde mimochodem o třetí nejhodnotnější společnost světa, i když šlo v některá období o číslo jedna (aktuálně ji předbíhají Nvidia a Microsoft).

Zdroje

Autorský komentář Lukáše Altmana

Líbí se vám tento článek? Tak pojďte diskutovat.

Copyright © 2016-2024 abcMedia Network, s.r.o.
Obsah je chráněn autorským právem. Jakékoli užití včetně publikování nebo jiného šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázáno.