„Volal mi můj dlouholetý bankéř, tak jsem ho poslechl.“ Petr přišel o 1,5 milionu, které už neuvidí
Petrovi zavolal jeho bankéř, tedy alespoň podle stejného čísla. Jenže se jednalo o podvodníka, který ho přesvědčil k převodu peněz. Petr tak přišel o 1,5 milionu korun.

Vše začalo telefonátem z čísla, které měl Petr uložené pod jménem svého bankéře, jak se svěřil redakci Mobify. Mluvil klidně, profesionálně, znal detaily o účtu i osobní údaje, a co více, známým hlasem. Údajně právě zaznamenal pokus o neoprávněný převod peněz z jeho konta, tak mu doporučil, aby v rámci ochrany převedl naspořené finance dočasně na jiný, dle jeho slov zabezpečený účet. Petr tak přišel o 1,5 milionu korun.
„Volal mi můj bankéř. Aspoň jsem si to myslel.“
Petrovi, šestačtyřicetiletému podnikateli z Havířova, jednoho dne volalo číslo, které „patřilo“ jeho bankéři. „Nepochyboval jsem. Ten hlas zněl jako on, věděl, kde mám vedené účty i jak dlouho u banky jsem,“ popsal. Volající muž se dokonce představil jménem jeho bankéře a tvrdil, že právě odhalil pokus o neoprávněný převod z jeho účtu.
Aby údajný útok co nejdříve zastavil a peníze si zabezpečil, doporučil okamžitě převést peníze na jiný, prý 100% bezpečný účet, který je chráněný před kyberútokem. Jelikož Petr šetřil na vlastní dům, měl na účtu 1,5 milionu korun. Stačil tedy mírný nátlak a vyvolání strachu a bankéře poslechl. Jenže právě tak přišel o všechno.
Metody vishing a spoofing jsou rozšířené
Jak uvádí Policie České republiky, jedná se o jeden z nejčastějších typů podvodů posledních měsíců. Podvodníci využívají kombinaci sociálního inženýrství a moderní technologie. Dokážou napodobit jakékoli telefonní číslo, a to včetně oficiální linky banky, policie, nebo dokonce konkrétního zaměstnance.
Dle policie bývá scénář prakticky stejný. Volající tvrdí, že účet oběti je napaden a jako řešení nabídne převod na „bezpečný“ účet. V některých případech dokonce volá i druhá osoba vydávající se za policistu a potvrzuje, že jde o nutné opatření. Ve skutečnosti však peníze skončí na účtech v zahraničí a zmizí během minut.
Policie ČR varuje, že banka nikdy nepožaduje po klientech převod peněz kvůli ochraně účtu, a už vůbec ne prostřednictvím telefonátu. Pokud někdo tvrdí opak, položte hovor a ihned kontaktujte banku přímo přes oficiální číslo na webu. Nikomu jen tak nevěřte.
Zdroje
Autorský komentář Lukáše Altmana
