„Chtěla jsem na Alze nakoupit ve výhodné slevě. Málem jsem přišla o 6 500 Kč,“ varovala naštvaná Zuzana ostatní

Lukáš Altman
Lukáš Altman
Profil autora
667 článků

Lukáše psaní naplňovalo už od dětství, že se tím bude živit si uvědomil ještě jako student v roce 2013. V tu dobu už si několika dílčími texty začal přivydělávat. Jeho profesionální kariéra začala o tři roky později, kdy se stal externím redaktorem pro portál Alza.cz. Od té doby spolupracoval s řadou firem různých rozsahů a dokonce založil několik vlastních projektů, včetně Mobify.cz, který časem přešel pod společnost abcMedia Network. Nyní se Lukáš řadí mezi nejvlivnější české redaktory v oblasti elektroniky.

Falešné e-shopy jsou v dnešní době už hodně promakané a leckdy je nerozezná ani zkušený nakupující. Přesvědčila se o tom i Zuzana, která málem jednomu naletěla.

Alzabox v Praze

Zuzana z Mostu chtěla na Vánoce překvapit přítele koupí PS5. Pár týdnu už po něm koukala a čekala, jestli ho někde nezlevní. Jak napsala redakci Mobify, jednoho dne měla štěstí. Alza ho nabídla za krásných 6 500 Kč, přičemž původní cena se pohybuje kolem 9 tisíc korun. Když ho dala do košíku a chtěla objednávku zaplatit, zarazila se. Web po ní ihned chtěl údaje z karty, a následně si všimla adresy – allza.cz – a došlo jí, že jde o podvod.

Narazila na PS5 za velice výhodnou cenu

Blíží se Vánoce a Zuzana (25) chtěla udělat radost milovanému partnerovi, který toužil po novém PlayStationu 5. Běžná cena konzole se pohybuje kolem 9 000 korun, takže když na internetu zahlédla „akci“ za pouhých 6 500 Kč, neváhala a chtěla ji koupit. Šlo o Alzu, web vypadal normálně, nechybělo logo, typické barvy ani zelený panák.

„Na první pohled by mě vůbec nenapadlo, že nejde o skutečnou stránku Alzy, vypadala úplně stejně,“ vysvětlila nám Zuzana. Bohužel, podvodníci umí použít tzv. klony e-shopů, což jsou weby, které vypadají přesně jako originály. Dříve už jsme o falešných stránkách Alzy už psali. Obdobné útoky se ve vlnách opakují a vždycky někdo naletí.

Podivný platební postup u ní rozsvítil kontrolku

Když chtěla Zuzana zaplatit, stránka po ní ihned požadovala údaje z karty, které měla napevno vyplnit do formuláře. Žádná možnost jiné platby, třeba Google Pay, platba QR kódem nebo až při převzetí zboží, jak je normálně zvyklá. Toto bývá jeden z prvních varovných signálů, jak popsaly Novinky.

Začala proto web zkoumat. Jakmile očima zabloudila na adresu, která zněla allza.cz, okamžitě jí bylo jasné, že se jedná o podvod. Přes vyhledávač si o stránce našla další informace a jen se utvrdila ve svém přesvědčení. Spadl jí kámen ze srdce, že tam žádné údaje nevyplnila. „Přijít o 6 500 korun by před Vánoci opravdu bolelo, strašně se mi ulevilo, že jsem si toho všimla,“ řekla Zuzana.

Falešné kopie webů propagují přes reklamy

Podvodníci využívají jednoduchý princip, pokud jde o falešné weby. Naklonují originální web, včetně grafiky, fotek, barev, textů i recenzí, a následně ho propagují přes placené reklamy všude, kde to jde. Ani známé platformy podvod nemusí hned poznat. Ceny nastaví nižší a lákají na různé slevy a nabídky. Jakmile chcete zaplatit, požadují hned údaje o kartě.

Ze zkušenosti víme, že se tyto stránky často objevují klidně v reklamách na Facebooku, TikToku i Instagramu. A jejich technické zpracování je díky generátorům webů a umělé inteligenci mnohem propracovanější než pár let zpět. Na podvody upozorňuje i samotná Alza, která se snaží vždy aktualizovat, co zrovna hrozí za nebezpečí. Pamatujte na několik klíčových tipů, na co dát pozor:

  • URL adresa – originální Alza má prostě jen jednu doménu (alza.cz), jakákoli jiná varianta je podvod
  • Podezřele nízké ceny – když je nabídka „až moc dobrá“, zpravidla nejde o reálnou slevu, porovnávejte to vždy s jinými weby
  • Platba pouze kartou – bez možnosti platby QR kódem, Google Pay, bez odložených plateb, to je varování
  • Chybějící informace o obchodníkovi – falešné stránky často nemají IČO, uvedené sídlo, telefon nebo reálnou e-mailovou podporu
  • Datum registrace domény – stačí zadat doménu do služby typu who.is, pokud byl e-shop „založen“ před pár dny, jde o podvod

Ideální by bylo, kdyby sociální sítě obecně výrazně zpřísnily kontrolu reklam, protože aktuálně algoritmy propouští podvodné bannery rychleji, než je lidé stíhají nahlásit. V tom množství však vždycky existuje riziko, a tak je nejlepší spoléhat na vlastní úsudek a dělat osvětu přímo mezi lidmi. Zuzana měla štěstí, ale každý ho mít nemusí.

Zdroje

Autorský komentář Lukáše Altmana

Líbí se vám tento článek? Tak pojďte diskutovat.

Copyright © 2016-2024 abcMedia Network, s.r.o.
Obsah je chráněn autorským právem. Jakékoli užití včetně publikování nebo jiného šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázáno.