„Kupovala jsem powerbanku za 200 Kč, ale z účtu mi zmizelo 16 300 Kč,“ zuří Nikola před Vánoci
Nikola chtěla ušetřit pár stovek, ale skončila s prázdným účtem. Varuje ostatní, že podvodníci využívají falešnou platební bránu Zásilkovny.

Nikola narazila na někoho, kdo její důvěru obrátil proti ní. Do redakce Mobify napsala, že si chtěla koupit powerbanku, a projela proto pár internetových bazarů. Narazila na jednu za pár stovek, kontaktovala prodejce a domluvili se. On jí přitom nabídl, že mu může zaplatit skrze Zásilkovnu. Jenomže nakonec zůstala chudší o 16 tisíc korun.
Našla téměř novou powerbanku za pár stovek
Nikola (29) potřebovala novou powerbanku, jelikož jí stará vypověděla službu. Zapátrala tedy po internetu a našla na bazaru inzerát na téměř novou jen za 200 Kč. Napsala prodejci, působil slušně a ochotně. Aby bylo placení jednoduché, nabídl, že může zaplatit převodem přes Zásilkovnu, přes kterou by zboží i rovnou poslal.
Požádal ji proto o e-mail s tím, že jí Zásilkovna sama pošle instrukce. Obratem se v její schránce objevila zpráva s jejím logem i barvami, a níže bylo velké a červené tlačítko „ODESLAT PLATBU“. Bohužel se z něj vyklubalo nejdražší kliknutí jejího života.
Falešná platební brána vypadala realisticky
Po kliknutí na tlačítko se dostala Nikola na stránku, která byla k nerozeznání od té skutečné patřící Zásilkovně. Požadovala zadání čísla platební karty, údajně kvůli ověření a potvrzení převodu. „Vůbec mě v ten moment nenapadlo, že je to podvod. Působilo to tak reálně,“ svěřila se. A jelikož šlo jenom o dvě stovky, neměla strach.
Vyplnila tedy údaje, ale stránka zamrzla a v tu chvíli začala Nikola trochu panikařit. Prodejce ji mezitím ujišťoval, že systému to zkrátka chvíli trvá. Mezitím však útočníci provedli z její karty několik menších plateb na své zahraniční účty. Stačilo tedy pár obyčejných minut a z karty jí vybrali přes 16 tisíc korun.
Nikola okamžitě kontaktovala banku, ale bylo pozdě. Inzerát i profil prodejce zmizel stejně rychle jako peníze. „Nejvíc mě mrzí, že varování před podobnými podvody jsem už kdysi četla, ale nevěnovala tomu pozornost,“ napsala. Varuje tedy alespoň ostatní.
Zásilkovna neumožňuje platby mezi uživateli
Zásilkovna sama opakovaně varovala, že nikdy neumožňuje převody peněz přes bankomaty, automaty ani vlastní platební bránu mezi uživateli. Jakmile tedy někdo tvrdí opak, jde vždy o podvod. Pamatujte na následující:
- Zásilkovna nemá platební brány pro převod peněz mezi uživateli.
- Nikdy neklikejte na tlačítka typu „Přijmout platbu“, „Poslat peníze“ ani nic, co vede na cizí stránky.
- Nikomu neposílejte údaje o platební kartě.
- Vždy nakupujte přes oficiální platformy, ne přes odkazy v e-mailech nebo zprávách.
Z našich zkušeností těchto podvodů přibývá, a samozřejmě o to více s blížícími se Vánocemi. Jakmile někdo zmíní platbu přes Zásilkovnu, okamžitě ukončete komunikaci. Je to na 100 % podvod a dotyčný vás chce jen okrást.
Zdroje
Autorský komentář Lukáše Altmana
