„Chtěl jsem na Facebooku koupit vstupenky na koncert pro svou ženu. Stálo mě to 10 000 Kč,“ zuřil Pavel
Pavel chtěl jen koupit přítelkyni dárek, který udělá radost. Místo toho mu zůstala prázdná peněženka, vztek a pocit, že naletět podvodníkovi je dneska až děsivě snadné.

Pavel chtěl udělat radost své ženě a překvapit ji vstupenkami na koncert, na které narazil na Facebooku. Místo hezkého večera ale přišlo vystřízlivění. Redakci Mobify napsal, že prodejce nechtěl klasickou platbu na účet, ale požádal o dárkové karty v hodnotě lístků, údajně kvůli bezpečí. Jakmile mu je ale Pavel poslal, dotyčný je uplatnil a zmizel.
Místo klasické platby navrhl prodejce dárkové karty
Třiapadesátiletý Pavel na Facebooku narazil na vstupenky na koncert kapely, kterou jeho žena milovala. Blížily se jí narozeniny, takže to bylo ideální. Profil působil normálně, dotyčný reagoval rychle a ochotně. Prý lístky kupoval pro sebe, ale změnily se mu plány. Cena byla o trošku vyšší než původně, ale ne o tolik, aby to budilo podezření.
Prodejce chtěl za vstupenky celkem 6 000 korun. Pavel navrhl, že mu peníze normálně pošle na účet, nebo přijede i osobně. S tím však dotyčný nesouhlasil, platbám na kartu údajně nevěřil a na setkání neměl čas. Přišel tedy s jiným řeším v podobě dárkových karet. Dle něj šlo o bezpečný, rychlý a obvyklý způsob platby, s ním už má několik zkušeností.
Domluvili se tedy na Alze, kde je velký výběr všeho. Pavel koupil jeden poukaz za 5 000 korun a jeden za 1 000 korun a nechal je muži elektronicky poslat na e-mail, který od něj obdržel. Vstupenky na koncert mu měly být poslány stejnou formou.
Dárkové karty byly použity, prodejce zmizel
Utekl den, dva, tři, týden. Vstupenky ale nikdy nepřišly. Když se šel Pavel podívat na Facebook, aby kontaktoval prodejce, jeho profil byl smazaný. Kontaktoval i Alzu a tam mu sdělili, že dárkové karty byly uplatněny a již nejsou aktivní. Cítil vztek i smutek, že neudělá ženě těmi lístky radost, přestože měl v záloze ještě jiný dárek.
O několik dní později si Pavel všiml dalšího detailu, který ho doslova dorazil. Stejný člověk, jen pod jiným jménem a s novou profilovou fotkou, nabízel ve stejné facebookové skupině totožné vstupenky znovu. Tentokrát ale „výhodněji“. Když ho kontaktoval, skončil v blokaci.
Zkusil jeho profil nahlásit, ale doposud se nic nestalo. Stane-li se vám něco podobného, můžete informovat alespoň lidi ve skupině k tomu určené, kde lidí sdílí své zkušenosti s podvodníky z Marketplace a Facebooku obecně.
Dárkové karty jsou oblíbenou zbraní podvodníků
Požadavek na platbu dárkovými kartami je jeden z největších varovných signálů. Jakmile kód odešlete, jde o nevratný krok. Banka ani provozovatel karty vám v takovém případě nemají jak pomoci. S něčím obdobným se setkal třeba už i Google, u kterého jsou zneužívány karty do obchodu Google Play, jak informoval.
Základní pravidlo tedy vždycky zní: nikdy neposílejte peníze neznámým lidem předem, zvlášť ne formou dárkových karet, ale ani převodem bez jakékoli ochrany. U vstupenek vždy preferujte osobní předání, oficiální prodejní kanály nebo platformy, které nabízí ochranu kupujícího.
Zdroje
Autorský komentář Lukáše Altmana
