Skvělá funkce Waze zabraňuje nehodám, dostupná je pro iOS i Android. I sváteční řidiči dojedou v pořádku

Lukáš Altman
Lukáš Altman
Profil autora
178 článků

Lukáše psaní naplňovalo už od dětství, že se tím bude živit si uvědomil ještě jako student v roce 2013. V tu dobu už si několika dílčími texty začal přivydělávat. Jeho profesionální kariéra začala o tři roky později, kdy se stal externím redaktorem pro portál Alza.cz. Od té doby spolupracoval s řadou firem různých rozsahů a dokonce založil několik vlastních projektů, včetně Mobify.cz, který časem přešel pod společnost abcMedia Network. Nyní se Lukáš řadí mezi nejvlivnější české redaktory v oblasti elektroniky.

Mobilním telefonům a podobným zařízením se začal plně věnovat během svého působení na portálu LetemSvetemApplem.eu. Tato oblast elektroniky ho natolik fascinovala, že se tento zájem rozhodl rozvíjet taktéž na obdobně zaměřeném webu SvetAndroida.cz. Nabyté zkušenosti poté vzal do vlastních rukou a vydal se po své vlastní ose. Po čase správu webu Mobify.cz vzala pod křídla společnost abcMedia Network a Lukáš se mohl opět plně věnovat psaní o elektronice.

Lukáš Altman je odborníkem na mobilní technologie a elektroniku. Ve svých článcích spojuje technickou znalosti a s čtivým stylem, čímž denně přivádí na web Mobify.cz nespočet nových čtenářů. Bez problému dokáže představit nejnovější trendy a inovace, ale taktéž předložit srozumitelný praktický postup využití jednotlivých funkcí. Má schopnost detailně popsat jednotlivé komponenty, ale zároveň zůstat srozumitelný pro všechny čtenáře.

Kromě samotného psaní je inovativní ve všech ohledech a pomáhá celé redakci v rozvoji. Neustále předkládá nové nápady, což pomáhá týmu i celému webu v posunu kupředu. Nikdy neodmítne poradit či pomoci, což z něj činí neoddělitelnou a nepostradatelnou součást týmu.

Waze integroval velmi zajímavou funkci, s níž bude snazší předejít nehodě i v rizikových úsecích. Na jejím zlepšování se podílí sami uživatelé.

Aplikace Waze, hlášení dopravních nehod

Nechci se dotknout ničího řidičského umění, ačkoliv i „staří pardálové“ jezdí často bezohledně a snadno způsobí nehodu už jenom tím, že nedají blinkr. U tzv. svátečních řidičů je však přece jenom riziko o něco vyšší, takže snad zejména oni ocení upozorňování na rizikové silnice, které Waze integroval již koncem roku 2023. Redakce Mobify připomíná, že má být cílem snížení počtu nehod a vyhledání alternativní cesty, případně upozornění, aby řidič dbal zvýšené pozornosti.

Waze ukáže rizikové trasy a úseky na základě nehod

O funkci informoval Google na Waze blogu začátkem listopadu 2023, a dodal: „Waze dnes spouští svou nejnovější bezpečnostní funkci, upozornění na historii nehod, která vás upozorní na silnice náchylné k nehodám na vašich cestách.“

Jejím smyslem je, aby si řidič buď zvolil jinou trasu, byl pozornější, nebo například snížil rychlost, resp. přizpůsobil rychlost a styl jízdy situaci. Jak? Waze průběžně sbírá data o nehodách a podle nich následně vyhodnocuje stupeň rizikovosti dané komunikace i jednotlivých úseků. Motorista tak dostane echo již při plánování trasy, a pokud se bude chtít nebezpečí vyhnout, může si rovnou zvolit, že pojede jinudy nebo objede pouze dané úseky.

Redakce Mobify oceňuje, že má aplikace posuzovat každého řidiče individuálně, takže pokud nějakou cestou jezdí často (třeba den co den do práce), nemusí ho na rizikovou trasu vůbec upozornit. Doporučení by nejspíše stejně ignoroval, neboť pro něj nejspíše jízda nebude tak riziková jako pro motoristu, který tudy pojede poprvé nebo po delší době.

Zohledňována bude také obvyklá míra provozu, a jestliže se přece jenom rozhodnete rizikové komunikace využít, bude vás Waze průběžně informovat. A to vždy s dostatečným předstihem, abyste stihli snížit rychlost, případně se více soustředili (zejména na dálnici je běžné, že se stává jízda postupně „monotónní“ a pozornost trochu upadá).

Každý den zemře při nehodách 3 700 lidí

Mobify soudí, že se jedná o funkci, která měla být už dávno ve všech navigačních aplikacích, neboť jak uvádí CDC, každý den zahyne při dopravních nehodách cca 3 700 lidí, a více než polovinu z nich tvoří chodci, motorkáři a cyklisté. Zakomponovat by jistě bylo možné data i od státních orgánů, ačkoliv v případě Waze se jedná pouze o ta, která zanesou do aplikace sami uživatelé, uvádí CNBC. Poté je vyhodnocuje umělá inteligence, která pracuje s historickými i současnými informacemi.

Funkce je už aktuálně v mapách Waze dostupná na Android i iOS, ale nakolik je v praxi přínosná, potažmo kolika nehodám dokáže zabránit, ukáže až čas.

Zdroje

Autorský komentář Lukáše Altmana

Líbí se vám tento článek? Tak pojďte diskutovat.

Copyright © 2016-2024 abcMedia Network, s.r.o.
Obsah je chráněn autorským právem. Jakékoli užití včetně publikování nebo jiného šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázáno.