Většina lidí vůbec neví, jaká je záruka na servis mobilu a vyměněný díl, a pak se zbytečná hádají
Mnozí si to pletou a v servisu jsou překvapení, když se dozví, jaká je opravdu záruční lhůta. Nejeden zákazník se navíc může cítit podvedeně.

Všeobecně je asi každému známo, že má na zakoupené zboží (pakliže to jeho povaha povoluje a nejde třeba o potraviny) záruku 24 měsíců, je-li nové, a 12 měsíců, pakliže je repasované nebo použité. Za redakci Mobify bych se ovšem rád podělil o zkušenosti, že se lidé mnohdy mylně domnívají, že platí stejné podmínky také v momentě, kdy si nechají např. vyměnit baterii v telefonu.
Zákon udává povinnou záruku 3 měsíců
Když svěříte mobil servisu s tím, aby ho opravil, uzavíráte de facto smlouvu o dílo, upřesňuje ePravo. U té přitom zákon nařizuje zhotoviteli / prodejci držet 3měsíční záruční lhůtu, a to jak na práci, tak na vyměněný díl. Zákazník se sice může dožadovat delší, ale legislativně mu to nemusí být umožněno. Na druhou stranu vím, že spousta servisů mobilních telefonů a jiné elektroniky nabízí sama od sebe záruku na použité náhradní díly 12 měsíců.
A podobně to dělají s prací, i když jsou i takové servisy, které na ni dávají „doživotní záruku“. Jinými slovy, pokud by díl přestal fungovat z důvodu chybné instalace, měly by ho opravit nebo vyměnit zdarma. Jenom pozor, že na nahrazený díl se už nevztahuje nová záruka, ale „dobíhá“ ta původní, upozorňuje dTest – tedy nebude prodloužena.
12měsíční záruční lhůta by měla být povinná
Sám jsem se třeba při opravě notebooku setkal pouze se zákonnou záruční lhůtou, což na mě nepůsobilo zrovna dobře. Výměna dílů (displej, baterie a teplovodivá pasta) mě stála skoro 7 000 Kč, a očekával jsem, že servis použitým komponentům i své práci věří. Ale jak se ukázalo, tak asi tolik ne – vše tedy funguje dodnes bez problémů, ale to nelze odhadovat předem.
Kdy je na samotný díl záruka 24 měsíců
Jiná situace nastane, koupíte-li si náhradní díl samostatně (tedy bez servisu), protože tehdy je na něj klasická záruka 24 měsíců. Na druhou stranu, ne každý servis díly prodává, a pokud byste ho nejdříve zakoupili a poté donesli na výměnu, může to odmítnout.
Osobně tedy vnímám prodlouženou 12měsíční záruku na vyměněné díly i práci jako důkaz, že servis opravdu odvádí dobrou práci a používá kvalitní komponenty. Sám jsem v servisu dělal a vím, že to ocení snad všichni zákazníci, ať už spotřebitelé (fyzické osoby) nebo firmy. Občas jsem opravoval i telefony, do nichž byl vložen (typicky šlo o displej nebo baterii) právě nějaký méně kvalitní díl, a jak se ukázalo, často po 3 až 6 měsících odešel.
Zdroje
Autorský komentář Lukáše Altmana
