Žebříček 10 nejčastěji zneužívaných společností, které působí i v ČR: Útočníci se snaží oklamat i Čechy, není to doménou zahraničí

Lukáš Altman
Lukáš Altman
Profil autora
220 článků

Lukáše psaní naplňovalo už od dětství, že se tím bude živit si uvědomil ještě jako student v roce 2013. V tu dobu už si několika dílčími texty začal přivydělávat. Jeho profesionální kariéra začala o tři roky později, kdy se stal externím redaktorem pro portál Alza.cz. Od té doby spolupracoval s řadou firem různých rozsahů a dokonce založil několik vlastních projektů, včetně Mobify.cz, který časem přešel pod společnost abcMedia Network. Nyní se Lukáš řadí mezi nejvlivnější české redaktory v oblasti elektroniky.

Mobilním telefonům a podobným zařízením se začal plně věnovat během svého působení na portálu LetemSvetemApplem.eu. Tato oblast elektroniky ho natolik fascinovala, že se tento zájem rozhodl rozvíjet taktéž na obdobně zaměřeném webu SvetAndroida.cz. Nabyté zkušenosti poté vzal do vlastních rukou a vydal se po své vlastní ose. Po čase správu webu Mobify.cz vzala pod křídla společnost abcMedia Network a Lukáš se mohl opět plně věnovat psaní o elektronice.

Lukáš Altman je odborníkem na mobilní technologie a elektroniku. Ve svých článcích spojuje technickou znalosti a s čtivým stylem, čímž denně přivádí na web Mobify.cz nespočet nových čtenářů. Bez problému dokáže představit nejnovější trendy a inovace, ale taktéž předložit srozumitelný praktický postup využití jednotlivých funkcí. Má schopnost detailně popsat jednotlivé komponenty, ale zároveň zůstat srozumitelný pro všechny čtenáře.

Kromě samotného psaní je inovativní ve všech ohledech a pomáhá celé redakci v rozvoji. Neustále předkládá nové nápady, což pomáhá týmu i celému webu v posunu kupředu. Nikdy neodmítne poradit či pomoci, což z něj činí neoddělitelnou a nepostradatelnou součást týmu.

Dvě nejčastěji zneužívané mají celosvětově skoro 50% a ani v ČR nejsou zprávy jejich jménem výjimkou.

Nejčastěji zneužívaná jména společností ke kyberútokům

Bezpečnost na internetu dostává zabrat a musí ji den co den zlepšovat zejména velké firmy, a to včetně naprostých lídrů na trhu. Vůbec nejčastěji totiž útočníci po celém světě – tedy včetně České republiky – zneužívají jména těch největších společností. Dává to smysl, jejich služby využívá obrovské množství lidí, takže je větší šance, že se někdo „chytí“. Redakce Mobify narazila na žebříček 10 nejzneužívanějších, z nichž více jak polovina působí i u nás.

Které společnosti jsou zneužívány nejvíce

Pořadí se pochopitelně v průběhu času mění podle toho, co útočníkům zrovna funguje. Obecně platí, že jakmile média o nějaké hrozbě píší přespříliš, lidé si začínají dávat větší pozor, což je pro ně impuls přijít zase s něčím dalším, i kdyby šlo jenom o jinou společnost. Jména dvou nejčastěji zneužívaných měla přitom v minulém roce skoro 50% podíl:

  • Microsoft (29 %)
  • Google (19,5 %)
  • Apple (5,2 %)
  • Wells Fargo (4,2 %)
  • Amazon (4 %)
  • Walmart (3,9 %)
  • Roblox (3,8 %)
  • Linkedin (3 %)
  • Home Depot (2,5 %)
  • Facebook (2,1 %)

A konkrétně Microsoft i Google dle ComputerWorld stoupá u útočníků na oblibě. Redakci Mobify to dává smysl, mají totiž zdaleka největší záběr po celém světě, zatímco jiné firmy v žebříčku jsou spíše záležitostí Ameriky, eventuálně jiných zemí (ale ne všechny).

Jak útočníci zneužívají jména ostatních

Redakce Mobify zjistila, že jsou častým cílem kyberzločinců přihlašovací údaje k různým účtům nebo rovnou čísla platebních karet, eventuálně se někteří spokojí „pouze“ s osobními údaji. Ty mohou následně sami využít nebo je prodat další zainteresovaným stranám. Co všechno s nimi mohou dělat, si lze jenom domýšlet, ale je téměř jisté, že se je pokusí využít k nějakému finančnímu obohacení se.

Velmi oblíbené jsou mimochodem phisingové útoky, dle CrowdStrike patří na třetí místo, i když to první dlouhodobě obsazuje snaha nakazit zařízení oběti nějakým virem. No, abych to shrnul, internetoví podvodníci jsou schopni zneužít a využít de facto cokoliv, co u vás najdou. A nemusí se nutně jednat o přihlašovací údaje, zajímají je i fotky, kontakty, dokumenty atd.

Kdykoliv, kdy vám dorazí nějaká neočekávaná zpráva nejenom od zmíněných společností, pozor byste si měli dávat vždy, tak ze všeho nejdříve podezírejte, a následně zkontrolujte, zda zpráva dorazila z oficiálních míst a zda nemá nějaké chyby – časté jsou jazykové, protože bývá text překládán strojově, a velmi často vyvolává obavy nebo nabízí finanční odměnu.

Zmást se nenechte ani zprávou, že je váš účet zneužit – samozřejmě to může být pravda, tehdy byste ale měli opět provést důkladnou kontrolu, zda vás o tom skutečně informuje sama společnost, nebo nějaký náhodný e-mail, který má pouze její jméno v názvu.

Zdroje

Autorský komentář Lukáše Altmana, Oficiální stránky CrowdStrike

Líbí se vám tento článek? Tak pojďte diskutovat.

Copyright © 2016-2024 abcMedia Network, s.r.o.
Obsah je chráněn autorským právem. Jakékoli užití včetně publikování nebo jiného šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázáno.