Facebook a Instagram jsou jako líheň dezinformací. EU je vyšetřuje a hrozí pokutou až 6 % z celosvětových příjmů
Rozhodně to není nic příjemného a může to mít významný dopad na celou společnost. Evropská komise chce však ještě bezpečnější sociální sítě.

Sociální sítě mají obrovskou moc, a to bohužel i tu negativní. A jak se zdá, dle Evropské unie selhaly ty vůbec největší, tedy Facebook a Instagram (obojí spadá pod Metu), v boji proti dezinformacím a klamavé reklamě do Evropského parlamentu, jak dle Reuters uvedla Evropská komise. Redakce Mobify upozorňuje, že to není poprvé, co jsou právě tyto platformy za něco takového propírány, a ačkoliv je případ starší, vyšetřování stále probíhá.
Facebook a Instagram mohly porušit zásady EU
Obě platformy, které spadají pod Meta, jsou vyšetřovány pro podezření z porušení pravidel EU pro on-line obsah, která definuje. A to v momentě, kdy panují veliké obavy ze zemí jako Rusko, Čína a Írán, které jsou dle Reuters považovány za zdroje dezinformací. Stejný důraz byl kladen i na vnitřní záležitosti EU, kdy se některé politické strany a organizace snažily přilákat voliče lžemi při hlasování 6. a 9. června, kdy bude volen příští 5letý parlament.
Zmíněný akt o digitálních službách vstoupil v platnost v roce 2023 a vyžaduje, aby se veliké technologické společnosti více zasazovaly v boji proti nezákonnému a škodlivému obsahu. Toho mimochodem významně přibývá kvůli umělé inteligenci, která dokáže naklonovat něčí hlas, třeba známé osobnosti, a zfalšované video pak šířit jejím jménem.
Reuters také dodala, že se vyšetřování EU zaměří zejména na ruskou síť vlivových operací známou jako Doppelganger, která zneužívá značky a jména velkých médií. Meta přitom tvrdí, že právě této organizaci zablokovala desítky tisíc odkazů. Kdyby mimochodem EU přistoupila k nějaké pokutě, může dosahovat až 6 % z celosvětových příjmů společnosti.
Meta se hájí, že nic nepodceňuje a bojuje
Osobně mám pocit, že už pomalu nelze věřit ničemu, ačkoliv dezinformativní obsah lze často prohlédnout. Meta k tomu uvedla, že má dobře zavedený proces pro identifikaci a zmírňování rizik a s Evropskou unií spolupracuje. I tak ale šéfka EU pro digitální technologie Margrethe Vestagerová v prohlášení pro Reuters uvedla:
„Máme podezření, že moderování společnosti Meta je nedostatečné, že postrádá transparentnost reklam a postupy moderování obsahu.“
Jak již redakce Mobify zmínila, zdaleka se nejedná o jediné hrozby na internetu. Velmi časté jsou například falešné investiční reklamy rovněž zobrazované na Facebooku a Instagramu, a PČR varuje, že je někdy nelze spolehlivě rozeznat od těch pravých, což představuje obrovský problém.
Zdroje
Autorský komentář Lukáše Altmana, Oficiální stránky Meta