Facebook a Instagram jsou jako líheň dezinformací. EU je vyšetřuje a hrozí pokutou až 6 % z celosvětových příjmů

Lukáš Altman
Lukáš Altman
Profil autora
244 článků

Lukáše psaní naplňovalo už od dětství, že se tím bude živit si uvědomil ještě jako student v roce 2013. V tu dobu už si několika dílčími texty začal přivydělávat. Jeho profesionální kariéra začala o tři roky později, kdy se stal externím redaktorem pro portál Alza.cz. Od té doby spolupracoval s řadou firem různých rozsahů a dokonce založil několik vlastních projektů, včetně Mobify.cz, který časem přešel pod společnost abcMedia Network. Nyní se Lukáš řadí mezi nejvlivnější české redaktory v oblasti elektroniky.

Mobilním telefonům a podobným zařízením se začal plně věnovat během svého působení na portálu LetemSvetemApplem.eu. Tato oblast elektroniky ho natolik fascinovala, že se tento zájem rozhodl rozvíjet taktéž na obdobně zaměřeném webu SvetAndroida.cz. Nabyté zkušenosti poté vzal do vlastních rukou a vydal se po své vlastní ose. Po čase správu webu Mobify.cz vzala pod křídla společnost abcMedia Network a Lukáš se mohl opět plně věnovat psaní o elektronice.

Lukáš Altman je odborníkem na mobilní technologie a elektroniku. Ve svých článcích spojuje technickou znalosti a s čtivým stylem, čímž denně přivádí na web Mobify.cz nespočet nových čtenářů. Bez problému dokáže představit nejnovější trendy a inovace, ale taktéž předložit srozumitelný praktický postup využití jednotlivých funkcí. Má schopnost detailně popsat jednotlivé komponenty, ale zároveň zůstat srozumitelný pro všechny čtenáře.

Kromě samotného psaní je inovativní ve všech ohledech a pomáhá celé redakci v rozvoji. Neustále předkládá nové nápady, což pomáhá týmu i celému webu v posunu kupředu. Nikdy neodmítne poradit či pomoci, což z něj činí neoddělitelnou a nepostradatelnou součást týmu.

Rozhodně to není nic příjemného a může to mít významný dopad na celou společnost. Evropská komise chce však ještě bezpečnější sociální sítě.

O účty na Facebooku mají podvodníci velký zájem

Sociální sítě mají obrovskou moc, a to bohužel i tu negativní. A jak se zdá, dle Evropské unie selhaly ty vůbec největší, tedy Facebook a Instagram (obojí spadá pod Metu), v boji proti dezinformacím a klamavé reklamě do Evropského parlamentu, jak dle Reuters uvedla Evropská komise. Redakce Mobify upozorňuje, že to není poprvé, co jsou právě tyto platformy za něco takového propírány, a ačkoliv je případ starší, vyšetřování stále probíhá.

Facebook a Instagram mohly porušit zásady EU

Obě platformy, které spadají pod Meta, jsou vyšetřovány pro podezření z porušení pravidel EU pro on-line obsah, která definuje. A to v momentě, kdy panují veliké obavy ze zemí jako Rusko, Čína a Írán, které jsou dle Reuters považovány za zdroje dezinformací. Stejný důraz byl kladen i na vnitřní záležitosti EU, kdy se některé politické strany a organizace snažily přilákat voliče lžemi při hlasování 6. a 9. června, kdy bude volen příští 5letý parlament.

Zmíněný akt o digitálních službách vstoupil v platnost v roce 2023 a vyžaduje, aby se veliké technologické společnosti více zasazovaly v boji proti nezákonnému a škodlivému obsahu. Toho mimochodem významně přibývá kvůli umělé inteligenci, která dokáže naklonovat něčí hlas, třeba známé osobnosti, a zfalšované video pak šířit jejím jménem.

Reuters také dodala, že se vyšetřování EU zaměří zejména na ruskou síť vlivových operací známou jako Doppelganger, která zneužívá značky a jména velkých médií. Meta přitom tvrdí, že právě této organizaci zablokovala desítky tisíc odkazů. Kdyby mimochodem EU přistoupila k nějaké pokutě, může dosahovat až 6 % z celosvětových příjmů společnosti.

Meta se hájí, že nic nepodceňuje a bojuje

Osobně mám pocit, že už pomalu nelze věřit ničemu, ačkoliv dezinformativní obsah lze často prohlédnout. Meta k tomu uvedla, že má dobře zavedený proces pro identifikaci a zmírňování rizik a s Evropskou unií spolupracuje. I tak ale šéfka EU pro digitální technologie Margrethe Vestagerová v prohlášení pro Reuters uvedla:

„Máme podezření, že moderování společnosti Meta je nedostatečné, že postrádá transparentnost reklam a postupy moderování obsahu.“

Jak již redakce Mobify zmínila, zdaleka se nejedná o jediné hrozby na internetu. Velmi časté jsou například falešné investiční reklamy rovněž zobrazované na Facebooku a Instagramu, a PČR varuje, že je někdy nelze spolehlivě rozeznat od těch pravých, což představuje obrovský problém.

Zdroje

Autorský komentář Lukáše Altmana, Oficiální stránky Meta

Líbí se vám tento článek? Tak pojďte diskutovat.

Copyright © 2016-2024 abcMedia Network, s.r.o.
Obsah je chráněn autorským právem. Jakékoli užití včetně publikování nebo jiného šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázáno.