Falešnému DPD se nepodařilo doručit zásilku. Na směšný podvod skočila už spousta Čechů
Dávejte si pozor na základní signály, které bez dalšího zkoumání prozrazují, že vás chce někdo okrást. Zneužití velkého jména jako DPD je běžnou praxí.

V poslední době všemožných podvodů a útoků na internetu přibývá, přičemž v mnohých figurují i jména známých společností. Mně například někdo napsal jménem DPD s tím, že mi nemůže být doručena zásilka z důvodu nesprávné doručovací adresy. Zpráva byla česky víceméně v pořádku, ale samotný koncept je dle redakce Mobify v zásadě tak průhledný, že je těžké na něj skočit.
Zásilku si kontrolujte přes aplikaci DPD
Od počátku, co o těchto podvodech slýchám, všem radím, ať si vždy ověřují přímo v aplikaci dopravce, zda skutečně nějakou zásilku čekají. Jestli si totiž něco objednáte vy a uvádíte stejný e-mail a/nebo telefonní číslo, jaké máte v jeho „appce“, dopravce přes to zásilku automaticky napáruje (a nejspíše to dokáže i podle adresy, ale to nevím).
Když v ní ale zásilku nenajdete, nejspíše k vám žádná nejde. Samozřejmě se může stát i to, tehdy ale bývá v e-mailu i SMS od dopravce vždy uvedeno číslo balíku, které můžete zkopírovat a vyhledat přes oficiální stránky, kam ho vložíte. Podvodníci ale žádné takové číslo neposílají, neboť jednoduše neexistuje. Místo toho akorát navádí ke kliknutí na tlačítko.

Jestli budete pokyny následovat, dostanete se běžně na stránky, které vypadají graficky de facto k nerozeznání od těch pravých, jelikož je podvodníci kopírují. Jejich cílem je vylákat z vás jak osobní údaje, tedy jméno a doručovací adresu, tak často i číslo platební karty, protože žádají uhradit například doručovací poplatek – následně vám ale začnou strhávat peníze.
Napoví i podivná e-mailová adresa
V případě, že vás nezmate ani špatná čeština (zpráva mívá často chyby, ale ne vždy), měla by napovědět samotná e-mailová adresa, z níž vám informace dorazila. V mém případě má sice uvedené jméno „myDPD“, což má evidentně příjemce zmást, aby polevil v ostražitosti (navíc se ne vždy ukazuje samotná e-mailová adresa, třeba na menším displeji).
Za jménem je nicméně uvedeno „[email protected]“, a je na první pohled jasné, že nejde o oficiální adresu dopravce, uvádí DPD. Takové zprávy jednoduše ignorujte s mažte, nezkoušejte, že byste zrovna vy dostali něco zadarmo, pokud budete následovat pokyny.
Zdroje
Autorský komentář Lukáše Altmana