Google varuje Čechy před falešnými SMS, které je obírají o peníze nejčastěji
Společnost Google se zaměřila na globální problém podvodných SMS zpráv. Varuje proto české, ale i další uživatele, co bývá nejnebezpečnější.

Falešné textové zprávy, smyšlené weby bank a podvodné telefonáty. Podvody, které dříve mířily oklamaly jen důvěřivé uživatele, jsou dnes promyšlenější, než jak tomu bývalo. Redakce Mobify zjistila, že se s nimi čím dál víc potýkají i Češi – především ti, co reagují na zdánlivě nevinné SMS zprávy o zásilkách, mýtném anebo výplatě.
Podvodné zprávy stále mnoho lidí podceňuje
Společnost Google se zaměřila na globální problém týkající se SMS zpráv. Celosvětově se dle ní šíří vlna digitálních podvodů, které cílí i na uživatele chytrých telefonů v Evropě. Česká policie přitom také v posledních měsících řeší stále více případů, kdy lidé přišli o peníze kvůli jedinému hloupému kliknutí na odkaz ve zprávě.
Typickým příkladem jsou texty napodobující banky, dopravní společnosti nebo státní instituce. Právě tyto útoky – známé jako smishing – jsou dnes nejčastější formou digitálního podvodu, přitom je mnoho lidí stále podceňuje, informovala PČR.
Falešné SMS o výplatě, mýtném i doručení balíku
Útočníci využívají nátlak a napodobují oficiální komunikaci firem či úřadů. Zprávy často působí důvěryhodně. Přichází z českého čísla, obsahují logo instituce a odkaz na web, vypadající jako originál. Stačí však jediná chyba v podobě zadání přihlašovacích údajů nebo potvrzení jakékoli platby a účet dotyčného je v ohrožení.
Policie už několikrát upozornila například na falešné zprávy s textem „ČSSZ na vašem účtu je k dispozici výplata“, které vedly na napodobeninu webu České správy sociálního zabezpečení. Po zadání přihlašovacích údajů k bankovní identitě byl účet oběti okamžitě vykraden. Podobně tomu bývá pod taktovkou bank, kurýrních společností apod.
Google sleduje nové trendy v kyberzločinu
Google nedávno zveřejnil analýzu, podle níž se v roce 2024 zvýšil počet nahlášených podvodů o 25 %, přičemž ztráty uživatelů dosáhly více než 12,5 miliardy dolarů, tedy asi 293,75 miliardy Kč. Nejčastějšími oběťmi jsou lidé, kteří reagovali na podvodné reklamy, falešnou zákaznickou podporu a SMS s odkazy na smyšlené weby.
„Podvodníci se zlepšují, využívají umělou inteligenci, falešné reklamy i telefonáty z podvržených čísel. Cílí na běžné uživatele i na ty zkušenější,“ uvádí bezpečnostní tým Googlu. Firma proto rozšířila ochranu v aplikaci Google Messages, která pomocí AI umí detekovat nebezpečné odkazy ve zprávách a uživatele ihned varuje.
Pět nejrozšířenějších online podvodů
Podle Googlu a dat, která jsme v Mobify prostudovali, dnes nejčastěji narazíte na tyto formy podvodů:
- Falešná zákaznická podpora – volá vám technická podpora z banky nebo operátor a žádají vzdálený přístup k zařízení.
- Škodlivá reklama – nabídky „bezplatných“ verzí softwaru, které vedou ke stažení malwaru.
- Podvodné cestovní weby – pamatujte, že neexistující hotely nebo letenky s extrémní slevou.
- Smishing s doručovacími službami – SMS o zpožděné zásilce, která vyžaduje zaplacení poplatku.
- Falešné výzvy k úhradě mýtného – podvodné SMS o údajně nezaplaceném poplatku.
I když se může zdát, že jde o lokální incidenty, jsou podvodné kampaně ve skutečnosti řízeny mezinárodními skupinami, které působí napříč kontinenty. Jedna a tatáž kampaň může začít v Asii, pokračovat v Evropě a skončit třeba v USA, jen se mění jazyk a logo instituce.
Naučte se proto ideálně rozpoznat základní znaky digitálních podvodů a vždy si veškeré informace ověřujte u skutečných institucí.
Zdroje
Autorský komentář Lukáše Altmana
