Vláda ČR varuje: „Kyberšmejdi“ se naučili, jak Čechům ukrást přihlášení do mobilního bankovnictví přes Portál občana

Lukáš Altman
Lukáš Altman
Profil autora
539 článků

Lukáše psaní naplňovalo už od dětství, že se tím bude živit si uvědomil ještě jako student v roce 2013. V tu dobu už si několika dílčími texty začal přivydělávat. Jeho profesionální kariéra začala o tři roky později, kdy se stal externím redaktorem pro portál Alza.cz. Od té doby spolupracoval s řadou firem různých rozsahů a dokonce založil několik vlastních projektů, včetně Mobify.cz, který časem přešel pod společnost abcMedia Network. Nyní se Lukáš řadí mezi nejvlivnější české redaktory v oblasti elektroniky.

Podvodníci nově zneužívají přihlášení do Portálu občana pomocí odkazu v SMS. Jakmile oběť zadá na falešném webu údaje, poskytne jim přístup k bankovnímu účtu.

Internetové bankovnictví a platební karta

Kyberútoky mnohdy spoléhají na důvěru lidí ve státní weby. Za příklad dává redakce Mobify nový typ podvodu, kdy útočníci vytvořili dokonalé kopie Portálu občana a pomocí falešných odkazů v SMS zprávách se snaží vylákat přihlášení přes bankovní identitu. Jakmile oběť zadá své údaje, dá jim přístup k bankovnímu účtu.

Zpráva s odkazem vede na podvodný web

Lidé v poslední době dostávají SMS, které se tváří jako od Finanční správy nebo Ministerstva práce a sociálních věcí. Lákají třeba na vrácení daňového přeplatku nebo potřebnou opravu daňového přiznání. Odkaz však vede na podvodný portál, který je zprvu k nerozeznání od skutečné stránky obcan.portal.gov.cz.

Rozdíl bývá jen v drobnostech, třeba v adrese, kde se místo „.gov.cz“ objeví „.gov-cz.net“ nebo „.info“. Stránky pak zobrazí přihlašovací formulář vyzývající uživatele k přihlášení přes bankovní identitu. Jakmile člověk zadá své přístupové údaje, předá je podvodníkům. Ti si pak v klidu mohou přeposlat peníze.

Zneužití bankovní identity představuje v kyberkriminalitě vcelku nový trend. Dříve cílili útočníci na hesla a e-maily, dnes se snaží využít samotné propojení státních služeb s bankami. To, co má lidem usnadnit přihlašování na úřední portály, se tak v rukou podvodníků mění v dokonalý nástroj ke krádeži peněz.

Úřady i odborníci před podvodem varují

Dřívější vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš kdysi upozornil, že podobné útoky se v Česku objevují čím dál víc. Vyzval proto občany na stránkách Vlády České republiky, aby se vždycky ujistili, že se nachází na správné doméně (ta u státních služeb vždy končí na .gov.cz).

Správce domény CZ.NIC ve spolupráci s Policií ČR a NÚKIBem sice dokáže falešné weby celkem rychle znepřístupnit, ale v praxi to mnohdy bývá pozdě. Většina útoků trvá jen několik hodin, během kterých útočníci okradou desítky lidí.

Nejjednodušší je zkrátka neklikat na odkazy v SMS. Portál občana funguje výhradně na doméně . Jakákoliv jiná varianta je falešná. Pokud vám přijde podezřelá zpráva o daňovém přeplatku nebo výzva k přihlášení, kontaktujte banku či linku 158. Jestli už jste se na stránku přihlásili, změňte přístupové údaje, zablokujte bankovní identitu a informujte svou banku o možném úniku dat.

Spojení Portálu občana s reálným bankovním přihlášením je podle nás extrémně nebezpečné. Většina uživatelů totiž netuší, že stát nikdy nevyžaduje přihlášení přes odkaz z SMS.

Zdroje

Autorský komentář Lukáše Altmana

Líbí se vám tento článek? Tak pojďte diskutovat.

Copyright © 2016-2024 abcMedia Network, s.r.o.
Obsah je chráněn autorským právem. Jakékoli užití včetně publikování nebo jiného šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázáno.