Moderátor přišel o celoživotní úspory přesahující 600 000 Kč kvůli podvodnému hovoru. „Hanba je pro mě zničující,“ přiznal
Stačil jeden důvěryhodný telefonát a zkušený moderátor zůstal bez peněz, které si celý život šetřil. Přiznal, že se za svou hloupost extrémně stydí.

Britský novinář a severoamerický korespondent Noel Phillips, známý jako moderátor z pořadu Good Morning Britain (Dobré ráno Británie), přišel v New Yorku o všechny své našetřené úspory. Stačil jeden věrohodně znějící hovor a podvodníci jej přesvědčili, že jsou jeho účty u banky Chase napadeny. Případ vyvolal v Británii velkou pozornost hlavně kvůli částce. Ta činila víc jak 30 tisíc dolarů, tedy přes 600 tisíc korun. Co ale překvapilo i redakci Mobify, byly detaily, s jakými byl podvod propracovaný.
Jeho účet prý napadli, proto měl peníze převést
Phillips popsal, že mu nejprve zavolali lidé, kteří se představili jako pracovníci banky. „Jeden muž byl zkrátka tak věrohodný, že jsem přišel o všechny své celoživotní úspory, necelých 30 tisíc dolarů,“ přiznal. Podvodníci mu namluvili, že musí rychle převést své peníze na tzv. záložní účty, aby je ochránil před útokem hackerů.
Situace ještě vygradovala, když mu přišlo upozornění na platbu, kterou sám neudělal. Ve spěchu proto běžel do nejbližší pobočky banky Chase, ale stále zůstával na telefonu s podvodníky, kteří ho navedli k provedení transakce, jak uvedl theSun. „Všechno, co mi řekli, byla zkrátka a jednoduše lež,“ dodal novinář.
Banka se z odpovědnosti vyvázala
Jelikož došlo k podvodu na amerických účtech, platí pro to jiná legislativa než třeba u nás v Evropě. Banka Chase mu řekla, že za ztrátu nenese žádnou odpovědnost. „Musím se s tím vypořádat sám, doslova za to musím zaplatit,“ uvedl Phillips. Jeho jedinou nadějí tak je, že detektivové dopadnou pachatele.
Redakce Mobify je ale názoru, že k tomu spíše nedoje. Po incidentu se cítil strašně: „Hanba a pocit toho, že jste byli podvedeni, jsou hrozně nepříjemné.“ Jak přiznal, ještě týdny po útoku jen ležel otupělý v kuchyni na podlaze a nedokázal uvěřit tomu, co se stalo.
Ačkoliv se jedná o příběh ze zahraničí, jsou tyto scénáře známé také v České republice. PČR například varuje před podvodníky, kteří se vydávají za její příslušníky a tvrdí lidem, aby uložili peníze na bezpečný účet, protože jsou na tom jejich v ohrožení. Jedná se de facto o totéž, co se stalo britskému moderátorovi.
Podvodné hovory v praxi existují všude
I v Česku policie opakovaně varuje před tzv. vishingem, tedy telefonními podvody, při kterých se útočníci vydávají za bankéře nebo policisty. Na rozdíl od klasického phishingu, kdy vám přijde falešný e-mail či SMS, je skutečný hovor mnohem přesvědčivější. Pachatelé často využívají techniku zvanou spoofing, díky níž se na displeji zobrazí oficiální číslo banky.
Pokud vám někdo zavolá a požaduje z jakéhokoli důvodu převod peněz nebo sdělení přihlašovacích údajů, okamžitě hovor ukončete a kontaktujte svou banku přes oficiální číslo uvedené na webu. Nikdy také nesdělujte hesla ani autorizační kódy.
Zdroje
Autorský komentář Lukáše Altmana