Z 6 000 Kč slibují zhodnocení na 170 000 Kč. Pozor na podbízivé investiční reklamy na FB a IG, okradou vás
Za jediný měsíc nadělali útočníci tímto způsobem milionové škody, a i když jsou reklamy už z podstaty pochybné, investují přes ně někteří i vysoké částky.

Sociální sítě mají obrovský záběr, čehož využívají také podvodníci, kteří připravují lidi o nemalé peníze formou falešných investičních reklam. Redakce Mobify si všimla, že jenom v prosinci 2023 zaznamenala Policie ČR v tomto směru v Moravskoslezském kraji 26 případů s celkovou škodu 6,5 milionů korun, o zbytku republiky nemluvě. Za úspěch může jak naivita některých lidí, tak i věrohodná prezentace.
Nejdříve vám ukáží, že vše dobře funguje
Jelikož jsou někteří lidé vůči takovým nabídkám skeptičtí – což je dobře – zkouší je podvodníci oklamat tím, že jim ukáží, jak (a že) tato příležitost funguje. Je teď úplně jedno, o jakou platformu jde, vždy je totiž falešná a vytvořená za jediným účelem – okrádat důvěřivé lidi.
Scénář vypadá tak, že jakmile člověk na reklamu, která se hojně šíří na Facebooku a Instagramu, upozorňuje Which?, odpoví mu podvodník s pokyny, jak začít. Jakmile potom celým procesem projde, dostane i názornou ukázku, že to nejenom funguje, ale že je zhodnocení rychlé.
Výše zmíněná PČR uvedla, že některé reklamy dokonce nabízí „brutální“ zhodnocení v řádech stovek až tisíců procent. Například, když avizují udělat z 6 000 Kč krásných 170 000 Kč, což je pochopitelně částka, na jakou mnozí slyší – zároveň ale vyplývá, že když byly jenom v prosinci 2023 škody kolem 6,5 milionů korun za 23 případů, vychází to na 283 tisíc Kč na jeden.
Je tedy patrné, že ne každý investuje po několika tisících, ale také po statisících. Někteří podvodníci nabízí i pomoc s úvodním nastavením, třeba přes vzdálené ovládání obrazovky, kdy za vás rozdělují peníze do nějakých „fondů“ a ty se vám zhodnocují před očima.
Nevěřte ani známým osobnostem
Podvodníkům je úplně jedno, že vás připraví o celoživotní úspory a zničí vám život, a stejně tak jim je jedno, že poškodí někoho na veřejnosti. V inzerátech tak často zneužívají tváře známých osobností (sportovců, politiků, herců...) a propagují „příležitost“ jejich jménem.
Zmást se ale nenechte ani videem, díky (i když tady spíše kvůli) umělé inteligenci je dnes docela snadné vytvořit proslov jménem někoho slavného a naklonovat jeho hlas. Důrazně doporučuji držet se pouze ověřených společností s tradicí a nepouštět se do ničeho „pohádkového“. Platí jednoduchá poučka, že čím lépe to zní, tím spíše to bude podvod.
Zdroje
Autorský komentář Lukáše Altmana