Podvodné mystery boxy zaplavují Česko, přijít můžete o 20 000 Kč. Prodávají je i známé osobnosti, ale nevědí o tom
Možná to může někomu znít až nereálně, ale v praxi k tomu opravdu dochází. Důvěřiví lidé objednávají tajemné balíčky s nadějí, že na nich zbohatnou.

Sociální sítě mají obrovskou sílu, čehož rádi zneužívají i podvodníci. V posledních měsících se přitom stále častěji objevují případy s údajnou sponzorovanou reklamou, v níž někdo propaguje tzv. mystery boxy, a pravidlem je, že je vychválí – tedy že dostane za investovanou částku hodnotnější věci. V lidech to potom zanechává dojem, že mohou i za pár stovek získat něco v hodnotě 20 000 Kč, ale redakce Mobify varuje, že realita bývá úplně jiná.
Mystery boxy lákají na světoznámé značky
Zvykem je lákat lidi na opravdu hodnotné předměty, přičemž se v reklamě často objevují případy, kdy někdo z mystery boxu například za 2 500 Kč vytahuje hned několik zařízení značky Apple, případně Samsung, Xiaomi apod., ale stejně tak existují tyto „tajemné dárky“ v jiných odvětvích, třeba v drogistice, kde zase podvodníci zneužívají jmen jako Sephora.
Obsah balíčku se liší – někdy se má jednat čistě o produkty Apple, jindy zase o „vyřazené zboží“ nějakého velkého prodejce, například Amazonu. V některých případech dokonce podvodníci uvádí, jak varuje Bitdefender, že výměnou za pár stovek nebo tisíc obdrží příjemce mystery box v hodnotě desítek tisíc korun, někdy dokonce i přes 100 000 Kč.
Řada takto tzv. namotaných lidí potom neváhá a mystery boxy objednává. Ne vždy se nicméně jedná o drahou záležitost, zmíněný zdroj totiž uvádí, že podvodníci vypouští na trh také balíčky za pár desítek korun. I u těch přitom avizují hodnotné produkty značek Apple, JBL, Dyson apod. Každý by si tak zkrátka vybral to své; akorát, že vůbec.
Žádní důchodci, převážně mladí lidé
Stejně jako u každého podvodu, by i u tohoto mnozí řekli, že kdo na to skočí, nemůže být ani svéprávný, případně se jedná o důchodce, kteří jsou přehnaně důvěřiví. Ale opak je pravdou, jelikož jsou reklamy převážně cíleny na lidi od 18 do 44 let, ačkoliv samozřejmě mohou ovlivnit i jiné uživatele sociálních sítí.
Osobně sem tam přesně takovou reklamu někdy zahlédnu, někdy i s českým dabingem. Na to mimochodem pozor, podvodníci rádi využívají umělé inteligence k napodobení něčího hlasu, případně k vytvoření nového, a nebojí se zneužívat ani identitu známých osobností. Redakce Mobify varuje, abyste nevěřili všemu, co na FB, IG, TikToku apod. vidíte, a už vůbec tomu, co vypadá až moc dobře.
Z logiky věci – proč by někdo prodával počítač v hodnotě 50 000 Kč za stovku, když by ho v klidu prodal jenom o pár tisíc levněji oproti běžné tržní ceně, a to v horizontu pár hodin i bez veliké reklamy? O to smutnější potom je, že někteří utrácí klidně desítky tisíc korun s tím, že na tom zbohatnou. I ČOI přitom uvádí, že typicky bývají obsahem mystery boxů „zbytečnosti“ a velmi často úplně něco jiného, než co e-shop, který je prodává, avizuje.
Zdroje
Autorský komentář Lukáše Altmana