„Mami, mám nový telefon, pošli mi peníze, prosím,“ vylákal podvodník z důvěřivé ženy 212 000 Kč. Vůbec nepoznala, že nejde o její dceru

Lukáš Altman
Lukáš Altman
Profil autora
391 článků

Lukáše psaní naplňovalo už od dětství, že se tím bude živit si uvědomil ještě jako student v roce 2013. V tu dobu už si několika dílčími texty začal přivydělávat. Jeho profesionální kariéra začala o tři roky později, kdy se stal externím redaktorem pro portál Alza.cz. Od té doby spolupracoval s řadou firem různých rozsahů a dokonce založil několik vlastních projektů, včetně Mobify.cz, který časem přešel pod společnost abcMedia Network. Nyní se Lukáš řadí mezi nejvlivnější české redaktory v oblasti elektroniky.

Pachatel napsal ženě přes WhatsApp a představil se jako její dcera. Pod záminkou rozbitého telefonu a nefunkčního bankovnictví z ní vylákal přes 200 tisíc korun.

Hackeři chtějí ukrást přihlašovací údaje do mobilního bankovnictví i dalších aplikací

Dvaasedmdesátiletá žena z Chomutovska dostala zprávu: „Mami, mám nový telefon, tamten se mi rozbil.“ Zdánlivě neškodná informace však byla pastí. Pachatel v roli dcery tvrdil, že má problémy s bankovní aplikací, a požádal „mámu“, aby za něj zaplatila několik plateb. Redakce Mobify před touto citovou manipulací nabádá k opatrnosti. Seniorka v tomto případě bohužel uvěřila. Podle instrukcí provedla pět plateb na tři různé účty, dohromady za více než 212 tisíc korun.

Žena si vše ověřila až na apel její banky

Podvodník byl natolik přesvědčivý, že ženu dokázal přemluvit i k provedení další platby. Té ale zabránila náhoda, protože si pracovníci banky všimli podivných převodů a ženu ihned kontaktovali. Teprve v tu chvíli si i ona celou situaci ověřila, když zavolala na skutečné číslo své dcery. Telefon byl samozřejmě funkční a dcera potvrdila, že nemá žádné nové číslo a neprosila se o peníze.

Podobné triky se v poslední době šíří po celém Česku. Policisté z regionu potvrdili, že jen během jediného týdne nahlásily další ženy v různém věku téměř stejné zkušenosti. Vše začínalo oslovením „mami“ a tvrzením o rozbitém mobilu. Pachatelé pak žádali o úhradu faktur nebo přímé zaslání peněz. V některých případech oběti přišly „jenom“ o několik desítek tisíc, v jiných to byly sumy blížící se stovce tisíc korun.

Podvodníci využívají emocí a sází na strach o děti

Dle redakce Mobify je alarmující, že i přes pravidelná varování reaguje veřejnost na tyto praktiky až s překvapivou důvěrou, nejspíše proto, že podobné útoky hrají na emoce. Rodič má obavy o dítě a chce mu rychle pomoci. Navíc komunikace přes aplikace typu WhatsApp působí věrohodněji než úplně neznámé telefonní číslo.

„Mami, mám nový telefon, tamten se mi rozbil,“ zní v mnoha případech stejně. Když pachatel doplní informaci o tom, že nemůže volat, protože nemá aktivovanou SIM kartu, oběť ztrácí možnost ověřit si situaci hned.

Pro bezpečnost dodržujte několik pravidel

Odborníci i policie se shodují na několika základních zásadách:

  • Nikdy neposílejte peníze jenom na základě zprávy.
  • Pokud vám někdo tvrdí, že je vaše dítě či příbuzný, zavolejte mu na původní číslo.
  • V případě pochybností vše proberte s bankou. Ta dokáže odhalit podezřelé převody.
  • Buďte obezřetní i u menších částek, i ty mohou testovat vaši důvěru.

V posledních měsících se objevují i varování bank a neziskových organizací, které seniorům radí nastavit si upozornění na každou transakci. Tím mohou včas zachytit podezřelý převod.

Zdroje

Autorský komentář Lukáše Altmana

Líbí se vám tento článek? Tak pojďte diskutovat.

Copyright © 2016-2024 abcMedia Network, s.r.o.
Obsah je chráněn autorským právem. Jakékoli užití včetně publikování nebo jiného šíření obsahu je bez písemného souhlasu zakázáno.