Česká seniorka „vydělala“ 20 Kč a přišla o 2 miliony korun. Podvodník ji obelhal velmi jednoduše, prakticky mu šla na ruku
Seniorka skočila na očividný podvod a ještě si na něj půjčila. Podvodník to měl evidentně až příliš snadné, ačkoliv tomu šlo předejít pomocí selského rozumu.

V dnešní době číhá nějaká kyberhrozba doslova na každém rohu, ale zdaleka se nejedná o nástrahy hackerů, velice často je připravují různí podvodníci. Jedna seniorka tak přišla o zhruba dva miliony korun poté, co klikla na falešnou manipulativní reklamu. Redakce Mobify zjistila, že slibovala zhodnocení peněz, ale v závěru se stal přesný opak. Vyhnout se tomu přitom není těžké.
Reklama lákala na investování do kryptoměn
Těch případů byla jenom v České republice v poslední době obrovská spousta, a doufal bych, že když o nich média informují téměř denně, tak budou lidé opatrnější. Ale je to stále dokola. Někdo klikne na pohádkově vypadající reklamu, která slibuje zaručené zhodnocení peněz, hojně formou investování do kryptoměn (neb transakce často nelze vysledovat, uvádí Europarlament).
Osobně mě trochu zaráží, že se do toho vůbec chtějí pouštět starší ročníky, tím myslím vyloženě seniory. Samozřejmě mohou být poučení, ale z těch případů mi spíše vyplývá, že absolutně netuší, která bije, a prostě se jenom řídí radami podvodníka. Tak jako důchodkyně ze Znojemska, která začala na konci roku 2023 „investovat“ právě tímto způsobem.
Zareagovala na reklamu, následně se jí ozval slovensky hovořící muž, který ji navedl k instalaci různých programů do počítače i mobilního telefonu. V jedné z aplikací si pak také zřídila účet, aby mohla sledovat, jak její peníze „pracují“, vysvětluje PČR.
20 Kč jí navodilo pocit, že to vážně funguje
Běžnou taktikou těchto podvodníků je, že obětem „dají ochutnat“, jinými slovy jim ukáží, že to opravdu funguje. Seniorka v tomto případě na začátek investovala 2 000 Kč, načež jí byl připsán zisk ve výši dvaceti korun – a tak nejspíše usoudila, že jde o její životní příležitost a následovala další pokyny podvodníka, potvrzovala platby na různé účty apod.
Když už se měl blížit termín výplaty, zaplatila dokonce 10 000 € (asi 240 000 Kč) jako poplatek za vyplacení zisku – evidentně se tedy jednalo o reklamu, která slibovala zhodnocení o desítky procent, když se jí to mělo vyplatit, jelikož šlo o pouhý 3měsíční horizont. Nemalou část prostředků si přitom žena vypůjčila, ne všechny tedy byly její.
Reálně někdy nevím, co na to říci – je to rozhodně politováníhodná situace a odsuzuji ji, ale na druhou stranu si říkám, že to ti podvodníci někdy mají až příliš jednoduché. Vážně jim stačí k oblbnutí druhých tak málo? A co si hlavně ti lidé myslí? Že skutečně zbohatnou na zázračném produktu, o němž v životě neslyšeli? A zrovna oni?
Vážně se nechci nikoho dotknout, ale přijde mi, že na toto stačí selský rozum – prostě když něco vypadá až neuvěřitelně, nejspíše to nebude pravda, a žádné raketové zhodnocení vám nikdo nezaručí. Je mi jasné, že mě někteří odsoudí za to, že se „vysmívám“ seniorce, ale kdyby to udělal někdo mladý, měl by zase nálepku, že si to zaslouží, když je hloupý.
Zdroje
Autorský komentář Lukáše Altmana