Uživatelé iPhonů by si měli dávat pozor. Útočníci mají způsob, jak přes iMessage vybílit bankovní účet přes účtování falešného poplatku
Někteří podvodníci se rádi zaměřují pouze na uživatele iPhonů, jimž se snaží z účtu ukrást klidně i všechny peníze. Podvod není sofistikovaný, ale občas se někdo chytí.

V posledních letech kybernetických hrozeb přibývá, a některé z nich jsou zaměřeny pouze na konkrétní platformy a telefony. Tak jako v případě zpráv přes iMessage, v nichž podvodníci tvrdí, že nemohla být zásilka opětovně doručena a bude nutné uhradit poplatek. Redakce Mobify ale varuje, že řada varovných signálů dokáže napovědět, že se jedná o podvod, byť zásilku zrovna čekáte.
Za opětovné doručení obvykle poplatek nehrozí
Jestliže vám dorazí zpráva, v níž podvodníci vyloženě sdělují, že musíte uhradit poplatek, aby proběhlo opětovné doručení zásilky, je to na 100 % podvod. Žádná ze standardních přepravních společností, bavíme-li se tedy o Zásilkovně, České poště, PPL, DPD, GLS apod. a nikoliv o nějaké specializované dopravě, poplatek za opětovné doručení neúčtuje.
Když vás tedy kurýr doma nezastihne, jednoduše to zkusí další den znovu, případně zásilku automaticky uloží na nejbližším výdejním místě (Z-Point, PPL Parcel shop atd.). Pokud jde ale o něco těžkého – já třeba takto objednávám granule a podestýlku pro kočky – tak kurýr často ráno zavolá, zda budete doma a má jezdit, nebo necháte doručení na jiný den.
Alespoň já s tím mám zatím skvělou zkušenosti v podstatě u každé objednávky. Třeba Česká pošta k tomu dodává, že zanechá při neúspěšném doručení ve schránce výzvu k vyzvednutí, ale lze si zdarma domluvit i opětovné doručení. A stejně to mají i jiné dopravní společnosti v zahraničí, dodává theSun. Není tedy nutné nic platit ani někam zadávat.
Vedle toho redakce Mobify doporučuje sledovat příchozí zásilky přes oficiální aplikaci dopravce, má ji snad úplně každý. V té uvidíte, zda a co k vám zrovna míří, je to párováno dle telefonního čísla a nejspíše také e-mailu, eventuálně i adresy, ale tím si nejsem jistý.
Útočníci vám vykradou účet úplně do nuly
Kdo by se přece jenom nachytal a následoval pokyny, budou po něm podvodníci vyžadovat úhradu onoho poplatku přes nějaký zaslaný formulář nebo na zfalšovaných stránkách, které však vypadají stejně jako ty oficiální daného dopravce. Výsledkem bude, že tím odevzdá údaje o platební kartě osobám, které s nimi následně naloží podle svého.
Nevím, jak dlouho poté s nimi začnou disponovat, je možné, že ihned nebo až za několik minut, ale také po vícero hodinách, i když bych si tipl, že jsou rychlí a snaží se z účtu oběti strhnout co nejvíce peněz. Často přitom po menším částkách, takže je není třeba autorizovat.
Podvodníci běžně rozesílají tyto zprávy tisícům lidí denně, a když zrovna nejde o iPhony, jejichž aplikací pro chatování mezi zařízeními značky Apple je iMessage, jsou to pro změnu telefony s OS Android. Sází přitom na to, že se alespoň někdo jednou za čas chytí, i když nejspíše není úspěšnost závratná.
Zdroje
Autorský komentář Lukáše Altmana